Een architecturaal baken siert binnenkort de haven van Oostende. Het historische stapelhuis in neoclassicistische stijl krijgt een herbestemming tot kantoorgebouw met boardrooms en polyvalente presentatie- en receptieruimtes voor maritieme en andere bedrijven. Het gebouw met zijn expressieve optopping - ontworpen door architecten LMS Vermeersch - moet een herkenningspunt worden in de haven. De duurzame herbestemming zal als katalysator werken voor toekomstige ontwikkelingen. COBE ingenieurs en BM Engineering staan in voor respectievelijk de studies stabiliteit en de technieken/EPB.
Optopping als architecturale landmark
Naast de integrale restauratie van de beschermde buitenschil en het aanbieden van een flexibel invulbare casco voor moderne kantoorruimtes over vier verdiepingen, wordt een expressieve optopping voorzien als extra bouwlaag bovenop het monument. Hierdoor wordt het erfgoed versterkt en opgewaardeerd tot een architecturaal icoon. Na de werken moet het Entrepot een architecturaal baken worden in de havenomgeving. Een oriëntatiepunt dat symbool staat voor de dynamiek van de Oostendse haven.
Flexibele invulling en omkeerbare ingrepen
Naast de contrasterende meerwaarde van de hedendaagse toevoegingen voor het monument, maakt het interne betonskelet een vrije planindeling mogelijk, perfect aanpasbaar naar wens van de eindgebruiker en op termijn omkeerbaar. Met de specifieke materiaal- en kleurkeuze sluit de optopping aan bij de industriële omgeving en bieden de polyvalente ruimtes een panoramisch uitzicht op de havenomgeving, een grote troef voor Haven Oostende. Het respectvol én maatschappelijk verantwoord her inzetten van dit gebouw zal de hele site op en rond het Vlotdok opwaarderen.
Bouwtechnische uitdagingen
Naast de specifieke wens van Haven Oostende om met een optopping een landmark te creëren op een beschermd historisch gebouw, waren er ook diverse bouwtechnische uitdagingen: verregaande betonrot waardoor de betonstructuur niet kon behouden blijven, het uitdiepen van de kelder om er kwalitatieve ruimtes van te maken, een slechte waterhuishouding, zwakke ondergrond met bijgevolg nood aan speciale funderingstechnieken, de historische omgeving van het vlotdok, de dringende restauratieve gevelwerkzaamheden,…
Maritiem erfgoed toekomstgericht actualiseren
De gebouwtechnieken zijn ontworpen met als doel een maximale energiezuinigheid en hoge bedrijfszekerheid. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van warmtepompen die ventilo-convectoren op lage temperatuur aansturen. Thermische en akoestische optimalisaties worden onopvallend efficiënt aangebracht. Ingrijpende of omvangrijke technische installaties worden onzichtbaar opgesteld in de nieuwe toevoegingen.
“Dit project bewijst dat een doordacht hergebruik met respect voor de erfgoedwaarden dit belangrijk stuk maritiem erfgoed nieuw leven kan inblazen en tegelijk de levenscyclus kan verlengen. Slim omgaan met behoud en herinzetten van constructies is de basis voor een gezonde circulariteit en verminderde CO2-voetafdruk. Respecteer én gebruik (opnieuw) wat er al is. Verder kan de volledige stalen optopping als een meccano integraal worden gedemonteerd en herbruikt of gerecycleerd. De uitbreiding is volledige omkeerbaar”, aldus architecten LMS Vermeersch.