Brighton Marina, het grootste jachthavencomplex in Europa, werd bijna 40 jaar geleden ontworpen. Het bestaat uit een haven, een dorpsplein met winkels en restaurants, een hotel, een casino, appartementen en huizen, een parkeergarage met meerdere verdiepingen en een cinemacomplex. De Brighton Marina en zijn attracties worden beschermd door enorme caissons in gewapend beton.
In februari werd aan Subcon Europe nv het project voor het herstel van de caissons van Brighton Marina toegewezen. In een eerste fase omvat de reikwijdte de herstellingsvoegwerken aan 10 caissons die deel uitmaken van de oostelijke golfbreker van Brighton Marina.
Subcon werkt tijdens deze eerste fase nauw samen met Holcim België (lid van de Groep LafargeHolcim) om de logistiek en de productleveringen op elkaar af te stemmen.
Claudia Albertini, CEO Holcim België: “Het verheugt ons enorm dat we hebben kunnen bijdragen aan dit schitterende project dat dienst doet als perfecte locatie voor ontspanning en tewerkstelling. Het project werd perfect beheerd door Subcon, met efficiënte en tijdige leveringen.”
De uitdaging bestond erin een ‘drijvende’ betonfabriek ter beschikking te hebben binnen de jachthaven, aangezien er geen plaats was op de zeedijk.
Dit had ook een impact op de levering van andere grondstoffen, zoals aggregaten en cement, en op het transport van het gerecycleerd beton.
Het transport van de aggregaten kon opgelost worden door gebruik te maken van splijtschepen, maar cement was een heel ander verhaal, aangezien silotrucks niet bij de twee opslagsilo's (met elk een capaciteit van 45 ton) konden.
Holcim België reikte dan ook een oplossing aan via zijn 'voorkeurspartner’ Gitra bvba, die (als enige speler op de Europese markt) verschillende zelflossende siloduwbakken heeft. De bijdrage van Gitra bestond uit de terbeschikkingstelling van het siloduwbak ‘Tia II’ (met een capaciteit van 1.281 ton), dat dienst deed als 'drijvende silo' binnen Brighton Marina.
Holcim België leverde in totaal 2.700 ton cement via drie trips van Antwerpen met het pneumatische zelflossende cementschip ‘MV Ronez', gehuurd van Ronez Limited, een onderdeel van Aggregate Industries UK (ook lid van de Groep LafargeHolcim). Bij aankomst aan Brighton Marina werd het cement gelost in het siloschip Tia II met een snelheid van 130 mt per uur. Tia II kon dan beide opslagsilo’s vullen, naargelang van de behoeften van de ‘drijvende’ betonfabriek.
Dergelijke geavanceerde oplossingen zijn het resultaat van een nauwe samenwerking tussen LafargeHolcim en zijn partners en kan gebruikt worden voor toekomstige projecten.
Rik Van Der Vaerent, Regional Sales Manager bij Holcim België: "We willen Gitra bvba bedanken voor de fantastische samenwerking om een oplossing op maat te vinden voor dit unieke project."