Hoofdzetel met futuristisch kantoorvolume siert Waaslandhaven (Mertens-architecten)

Met 70.000 vierkante meter magazijnen en 5000 vierkante meter kantoorruimte is de imposante hoofdzetel van Aertssen in de Beverse deelgemeente Verrebroek een heus landmark. Vooral het elegante kantoorvolume is een lust voor het oog. Een knap staaltje vakmanschap van Mertens-architecten, dat alles uit de kast haalde om het ontwerp te optimaliseren.

Wie vanuit Oost- of West-Vlaanderen richting Antwerpse haven rijdt, kan er niet naast kijken. De nieuwe hoofdzetel van Aertssen Group maakt indruk. Niet alleen met zijn omvang – veel parkeerruimte voor de uitgebreide transportvloot, grote magazijnen en ruime kantoren – maar ook met zijn aparte vormgeving en fraaie architecturale uitstraling. Dit laatste is de verdienste van Mertens-architecten, dat net als Aertssen Stabroekse roots heeft.

 

Architecturale kers op de taart

Het langgerekte magazijncomplex laat zich omschrijven als een klassieke, functionele industriebouw, waar beton en sandwichpanelen de boventoon voeren. Het is dan ook vooral het kantoorvolume dat de show steelt. Met zijn elegante vormgeving en zwevende effect tilt het de architecturale kwaliteit van het gebouw letterlijk en figuurlijk naar een hoger niveau. Het kantoorvolume is boven op het magazijnniveau geplaatst en bereikt zo een hoogte van bijna 30 meter. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat het dé blikvanger van de site is, zeker wanneer de duisternis is ingevallen en de buitenverlichting voor extra exposure zorgt. Dankzij de ronde vormen, de witte Corian-gevelbekleding, de grote glaspartijen en de uitkragende terrassen is het een alzijdig geheel dat zich zonder verpinken profileert als de architecturale kers op de taart.

 

Uitgekiende mobiliteitsstudie

Het kantoorvolume herbergt een hele reeks comfortabele werkplekken en vergaderfaciliteiten. Het aanwezige personeel kan er genieten van prachtige zichten op het water van de Schelde, de Waaslandhaven, het polderlandschap en de aanpalende expresweg. De ruime, doorlopende terrassen doen tevens dienst als zonwering voor de onderliggende verdieping. Eveneens opvallend is dat Mertens-architecten samen met Aertssen een mobiliteitsstudie uitwerkte om de verschillende verkeersstromen – zware bouwmachines versus de wagens van het personeel en de bezoekers – van elkaar te scheiden. Dankzij een uitgekiend lus-in-lussysteem – de grote lus is bestemd voor de bouwmachines en de kleine lus voor automobilisten en fietsers – komen ze niet in elkaars vaarwater. Vandaar ook dat de grote parking is aangelegd aan de straatkant en dat de eigenlijke toegang tot de site zich aan de andere zijde van het hoofdgebouw bevindt. Een inventieve oplossing die het plaatje compleet maakt!

Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners