Hooikaai Brussel: 65 appartementen tussen nostalgie en techniek

Tussen de Hooikaai en de Werfkaai, in hartje Brussel, werd onlangs een nieuw appartementencomplex opgeleverd. Architecten Styfhals & Partners uit Machelen ontwierpen vijfenzestig woningen in twee gebouwen die herinneren aan vroeger, maar toch hedendaags zijn in hun uitvoering en technieken. Zo installeerde Strobbe nv een ruimtebesparend parkeersysteem voor zestig auto's.
Tussen de Hooikaai en de Werfkaai, in hartje Brussel, werd onlangs een nieuw appartementencomplex opgeleverd. Architecten Styfhals & Partners uit Machelen ontwierpen vijfenzestig woningen in twee gebouwen die herinneren aan vroeger, maar toch hedendaags zijn in hun uitvoering en technieken. Zo installeerde Strobbe nv een ruimtebesparend parkeersysteem voor zestig auto's.




Variatie en eenheid

Het perceel bevindt zich tussen de open en levendige Hooikaai en de meer besloten, rustige Werfkaai. Op deze mooie locatie met uitzicht op de Vlaamse Schouwburg werden twee gebouwen opgetrokken: één met vijfendertig woningen en twee ruimtes voor vrije beroepen langs de Hooikaai en één met dertig woningen langs de Werfkaai. De appartementen variëren in grootte en indeling, maar vormen naar buten toe toch één geheel dankzij de modulering van de gevels. De strakke gevelbekleding in natuursteen versterkt de volumewerking van de inpandige terrassen aan de straatzijde.




Alle appartementen zijn voorzien van een ruim terras. Daarnaast is er een gemeenschappelijke tuin, die het bindende element vormt tussen de twee gebouwen. Ook de ondergrondse verdieping, die berging, technische ruimtes en parkeergelegenheid omvat, verbindt beide gebouwen.


Plaatsbesparing door parkeersysteem

De beschikbare oppervlakte was vrij beperkt. Om toch parkeergelegenheid te bieden aan alle vijfenzestig bewoners, werd op de ondergrondse verdieping een parkeersysteem geïnstalleerd. Er werd geopteerd voor een Combilift 543 van Wöhr, geïnstalleerd door het Oost-Vlaamse bedrijf Strobbe, dat al vier generaties ervaring heeft opgebouwd met parkeersystemen.




Het parkeersysteem telt drie niveaus, waarvan het middelste het inrijniveau is. Hier vinden we enkel schuifplatformen – één minder dan het aantal toegangen. Op het bovenste en onderste niveau vinden we daarentegen enkel liftplatformen. Wanneer een wagen van het bovenste of onderste niveau wordt opgeroepen, worden de platformen van het inrijniveau zo verschoven dat de plaats boven of onder de gevraagde vrijgemaakt wordt. Daarna stijgt of daalt het betreffende platform naar deze vrijgekomen toegang en de poort opent. Het systeem wordt bediend met een afstandsbediening of een codeklavier, zodat men enkel zijn eigen wagen kan oproepen.

De werking van de Comblift 543 wordt verduidelijkt in een animatie op deze webpagina.


Nostalgie en moderniteit

Het resultaat is een complex dat gebruik maakt van de modernste technieken en een hedendaagse vormentaal, maar dat door zijn materiaalgebruik toch een herinnering oproept aan de typische Brusselse appartementen van weleer.






Deel dit artikel:
Onze partners