Het station van Delft gaat sinds kort prat op een nieuwe blikvanger: het fraaie plafond in de stationshal met de historische plattegrond van de stad. De oppvervlakte van het Hunter Douglas-plafond bedraagt 4200m². De rode draad in het ontwerp van Benthem Crouwel Architecten uit Amsterdam is het creëren van een overzichtelijk en verlicht station waar reizigers zich prettig voelen.
Het plafond omvat verschillende onderdelen met elk een eigen set aan eisen en oplossingen. Met het lawaai van de treinen en honderden reizigers die het station dagelijks passeren, is een optimale geluidsdemping essentieel.
< 1 seconde nagalm
De baffles zijn 600 millimeter lang en lopen taps toe met een breedte van 80 millimeter aan de bovenkant en 60 millimeter aan de onderkant. Deze vorm kan alleen gerealiseerd worden door het aluminium te extruderen. Perforatie voor geluidsdemping is met deze methode niet mogelijk. Boven de verticale baffles hangen daarom aparte geperforeerde, gezette baffles. Deze zorgen, in combinatie met de geluidsabsorberende platen, voor een nagalmtijd van minder dan één seconde.
Licht = veiligheid
Om de reiziger in het ondergrondse station een veilig gevoel mee te geven, is de aanwezigheid van licht belangrijk. Daarom is kunstmatige verlichting tussen de baffles geïnstalleerd. De baffles hebben een uitzonderlijk hoge glansgraad om dit licht te reflecteren. Daarnaast dringt daglicht via een glazen tussenvloer in de stationshal door naar het ondergronds perron.
Het ondergrondse station is sinds februari in gebruik genomen.