HVC architecten en Gijbels realiseren forse uitbreiding voor Scania in Opglabbeek
HVC architecten en Gijbels realiseren forse uitbreiding voor Scania in Opglabbeek
Redactiebureau Palindroom
03 september 2012
Zopas werd de eerste kolom geplaatst van een nieuw en energie-efficiënt distributiecentrum van Scania op het industrieterrein in Opglabbeek. Met het nieuwe centrum dat goed is voor 37.500 m² (oftewel 11 voetbalvelden) bestrijkt de totale oppervlakte van Scania in Opglabbeek nu meer dan 100.000 m². Net als bij het vorige Scania-project is het ontwerp van HVC architecten en fungeert Mathieu Gijbels als hoofdaannemer.
Zopas werd de eerste kolom geplaatst van een nieuw en energie-efficiënt distributiecentrum van Scania op het industrieterrein in Opglabbeek. Met het nieuwe centrum dat goed is voor 37.500 m² (oftewel 11 voetbalvelden) bestrijkt de totale oppervlakte van Scania in Opglabbeek nu meer dan 100.000 m². De hoofdrolspelers zijn dezelfde gebleven als bij het vorige bouwproject. Het ontwerp is in handen van HVC architecten. Mathieu Gijbels fungeert als hoofdaannemer.
De nieuwbouw wordt gerealiseerd op het terrein naast de huidige locatie van Scania. Het nieuwe gebouw is gelijkaardig met het vorige met één belangrijk verschilpunt: er werd alles op alles gezet om te komen tot een zo energiezuinig mogelijk gebouw.
“Met dank aan de crisis”, legt Rik Van Com uit die samen met Rik Helsen het bureau HVC architecten (Helsen Van Com) runt. “We mogen vandaag absoluut niet blind zijn voor de crisis. Het zou gewoon absurd zijn om geen rekening te houden met gewijzigde financiële factoren. Een andere kijk op het energieverbruik, de CO²-uitstoot en de duurzaamheidswaarde drongen zich op en dat was in grote mate bepalend voor het uiteindelijke concept. We hebben voor elke post onderzocht wat de bouwkost en de terugverdientijd is en dat hebben we tegen elkaar afgewogen. Zo kom je automatisch tot een enorm duurzaam gebouw.”
Opdrachtgever én gebruiker
Volgens Rik Van Com maakt het ook een wereld van verschil uit of de bouwheer ook de gebruiker wordt van het gebouw. “Hier was dat het geval en daardoor was het niet moeilijk om de klant ervan te overtuigen dat het zinvol is om te investeren in duurzame technieken. Als je daarentegen ontwerpt voor een investeerder die het pand later wil verkopen of verhuren zit je met een heel ander verhaal. Hij hoeft de energiekosten niet te betalen en zal dus niet zo snel geneigd zijn om te investeren in duurzaamheid.”
Rik Van Com maakt zich sterk dat het nieuwe distributiecentrum een van de meest duurzame logistieke gebouwen wordt in de wijde omtrek. “Industriële projecten zijn trouwens door de band heel wat duurzamer dan andere types van gebouwen. “Precies omdat zo zeer de nadruk ligt op het functionele en het zuinige. De oppervlakte moet zo efficiënt mogelijk benut worden met zo weinig mogelijk energieverlies. In de mate van het mogelijke wordt ook altijd een zo compact mogelijke bouwschil nagestreefd. Zuinigheid, efficiëntie en compactheid zijn precies essentieel voor de duurzaamheid van gebouwen.’
Concreet vertaalde de zoektocht naar duurzaamheid zich onder meer in een dikke isolatielaag (20 cm op het dak), een optimaal hergebruik van het regenwater, maximale daglichttoetreding dankzij lichtkoepels die via een spiegelsysteem het binnenkomend daglicht opvangen en verspreiden.
Staal of beton? Best of both worlds
De structuur van het nieuwe distributiecentrum wordt gedeeltelijk in staal, gedeeltelijk in beton opgericht. “Voor onze industriële gebouwen pinnen wij ons nooit vast op één materiaal. We kijken altijd wat naargelang de situatie het best uitkomt. Staal heeft het grote voordeel dat het erg slank is. Waar dat een belangrijk voordeel vormde, hebben we het ook toegepast. Voor bepaalde brandcompartimenteringen was beton dan weer meer aangewezen. En waar beton nodig was voor de brandveiligheid hebben we het ook voor de stabiliteit toegepast. Zo hebben we de voordelen van de twee materialen optimaal kunnen combineren.”
Thuiswedstrijd voor Mathieu Gijbels
Hoewel opnieuw verschillende aannemers zich konden kandidaat stellen voor de aanbesteding, ging de opdracht net als het vorige bouwproject opnieuw naar de firma Gijbels dat hiermee andermaal een thuiswedstrijd mag spelen. “Uiteraard werd vooral gekeken naar de uitvoeringstermijn en het budget, maar we hadden toch ook een streepje voor omdat de opdrachtgever al eerder met ons gebouwd had en zeker omdat we geïnvesteerd hebben in een duurzame relatie door heel veel aandacht te besteden aan de naservice”, aldus gedelegeerd bestuurder Mathi Gijbels.
De werken zijn ondertussen gestart. De oplevering gebeurt in twee fasen. De eerste fase – goed voor 20.000 m2 – is gepland voor einde dit jaar. De oplevering van fase twee is voorzien voor einde maart 2013. De afwerking van de buitenaanleg en de aanpassingen aan de huidige gebouwen lopen nog tot juli 2013.
De werken zijn live te volgen via een webcam.
Meteen op de hoogte van het laatste architectuurnieuws?
De Architectura-nieuwsbrief biedt een boeiende mix van actualiteit, projectbeschrijvingen, opiniestukken, productinnovaties, info over evenementen, maar video's, podcasts en zoveel meer.
Schrijf je nu in en ontvang onze wekelijkse nieuwsbrieven in jouw mailbox.