In 2013 besliste de in Gent befaamde autofamilie Mahy om op de brownfieldsite in de Zeeschipstraat een nieuwe pilootgarage te bouwen. HVC Architecten kroop in opdracht van PSR Brownfield Developers achter de tekentafel voor het ontwerp. Mathieu Gijbels zette de plannen om in realiteit. Met de meiboomzetting is het project halfweg. De oplevering moet plaatsvinden eind 2014. De garage zal dan dienen als hub voor Renault en Dacia in Oost-Vlaanderen.
Mathieu Gijbels realiseert de pilootgarage voor Renault Dacia H. Mahy op de terreinen van een oude industriële zone. PSR Brownfield Developers (onderdeel van Jan De Nul Group) saneerde de site en hield ze vervolgens boven de doopvont als het Regionaal Bedrijventerrein Gent-Noord. De site biedt met een totale oppervlakte van ruim 40.000 m²ruimte voor 12 units. Een daarvan is de nieuwe Garage H. Mahy.
Architectuur
“Een transparante opbouw die vertrouwen wekt bij de klanten, dat was ons doel.” Aan het woord is Frank Tack, architect bij HVC Architecten. “Een lichte spanstructuur zonder kolommen moet samen met de lange glazen gevel een open gevoel creëren.” De showroom van garage H. Mahy biedt plaats aan meer dan 50 wagens en is uitgerust met een glaspartij van 122 meter en een groendak. Verder is het gebouw voorzien van een administratief gedeelte, een ruime werkplaats, een onderdelenmagazijn en een grote carrosserieafdeling. Het gebouw zelf beslaat 5.000 m2 en met daarbij een luifel van 225 m2 waaronder de carwash en de containers zich bevinden. Een beveiligde stockruimte biedt plaats aan meer dan 100 (bestel)wagens.
Groendak
Mathieu Gijbels voert het gebouw uit conform de strenge eisen van de huidige EPB-wetgeving. De wanden worden uitgerust met superisolerende PIR-isolatie met een dikte van 8 cm. Het groendak met daaronder een 10 centimeter dikke PIR-isolatie moet opwarming via het dak tegengaan. “Het groendak staat met een oppervlakte van 2.150 m2 garant voor een berging van meer dan 67.000 liter water. Verzadigd weegt het groendak meer dan 200 ton. We hebben daarom de structuur en fundering van het gebouw danig verzwaard,” weet Tack. Het dak boven de showroom is niet voorzien van groen maar draagt toch bij aan het duurzame aspect van de garage. “Het groendak en het dak boven de showroom vangen hemelwater op en stockeren het vervolgens in een ondergronds bekken met een capaciteit van 140.000 liter. Dit water voedt de aanvoer van de carwash en andere toepassingen waardoor de garage geen druppel leidingwater zal verbruiken,” vertelt Tack. “Op die manier trachten we het project zo ecologisch mogelijk te benaderen.”
Gemeentelijk zwembad
Op de site bevindt er zich een beschermd monument. De stroom De Lieve loopt parallel met de achterliggende groenzone. “We hebben de gehele site verhard om de nog aanwezige restvervuiling af te schermen van het hemelwater,” legt Tack uit. “Het hemelwater dat op de buitenverharding valt, voeren we zo af naar een ondergronds bekken van 200.000 liter. Vervolgens wordt dat water traag geloosd in de openbare waterlopen of rioleringen om geen overlast te creëren.” In totaliteit verzamelt het project meer dan 400.000 liter water in het groendak en in de ondergrondse bekkens. Een hoeveelheid die overeenkomt met de inhoud van een klein gemeentelijk zwembad.
Intelligente technieken
De verwarming en de koeling van het gebouw gebeurt op verschillende vlakken. Warmtepompen halen hun energie uit de lucht. Ook is er sprak van recuperatie van warmte uit het productieproces van de carrosserieafdeling. Een warmtewiel staat in voor de recuperatie van warmte uit het ventilatiesysteem. Ventilatie on-demand voert de overtollige warmte af in de tussenseizoenen.
Minimaal elektriciteitsverbruik
Een doorgedreven gebouwenbeheersysteem detecteert de aanwezigheid van mensen en laat verlichting niet onnodig branden. Lichtstraten in het dak zorgen voor voldoende daglichttoetreding en ledarmaturen moeten het basisverbruik minimaliseren. Intelligente daglichtsturing zal de intensiteit van de verlichting dimmen als de lichtopbrengst van de zon voldoende blijkt.
Safety First
Eens in gebruik genomen zal de pilootgarage talloze wagens huisvesten. Het project is daarom voorzien van verschillende veiligheidsmaatregelen zoals camerabeveiliging en inbraak- en branddetectie. “De compartimentering van het gebouw is zo opgebouwd dat in geval van brand in een compartiment de aanpalende compartimenten gedurende 2 uur gevrijwaard blijven. Een automatisch en autonoom blussysteem moet de uitbreiding van de brandhaard voorkomen. Rookcompartimentering verhindert de verspreiding van rook doorheen het gebouw,” licht Tack toe.
Op dezelfde golflengte
De betrokken partijen plantten de meiboom met de nodige fierheid en kijken vol vertrouwen de oplevering van het project tegemoet. “De samenwerking met Mathieu Gijbels is uiterst vlot verlopen,” vindt Frank Tack van HVC Architecten. “ Het bedrijf heeft doorheen de jaren een uitgebreide kennis van zaken opgebouwd binnen de industrie- en bedrijfsbouw. We zitten momenteel perfect op schema. De finale oplevering is gepland eind 2014.” Ook Johan Geeroms, algemeen directeur bij bouwheer PSR Brownfield Developers, blikt terug op een foutloos parcours. “De kunst is om de verstandhouding tussen de architect, de aannemer en de bouwpartners optimaal te houden. Alle partijen zitten op dezelfde golflengte waardoor er tot nu toe sprake is van een vlekkeloos verloop.” Mathi Gijbels, gedelegeerd bestuurder bij Mathieu GIjbels, kan dit alleen maar beamen. “We hebben zowel de timing als het bouwbudget weten te respecteren. Vanaf het prille begin hebben we samen met de architect mogen meewerken aan de plannen. Een meerwaarde, we beschikken immers over een uitgebreide kennis ter zake als garagebouwer. Met de meiboomzetting is deze uitdaging halfweg, maar onze ervaren mensen brengen de rest van het bouwtraject ongetwijfeld tot een goed einde.”