Op 15 februari opende het nieuwe IKEA woonwarenhuis in Wilrijk haar deuren. Na meer dan 30 jaar van uitbreidingen en aanpassingen was de oude vestiging in Wilrijk intussen duidelijk verouderd en toe aan een serieuze upgrade. IKEA trok met Veelaert Architecten ten volle de kaart van duurzaamheid. De opdracht was duidelijk: bigger, better and greener. Kortom meer inspiratie, een verhoogd winkelcomfort, verbeterde mobiliteit, een groter restaurant en dit alles binnen het kader van een groener gebouw.
Op 15 februari opende het nieuwe IKEA woonwarenhuis in Wilrijk haar deuren. Na meer dan 30 jaar van uitbreidingen en aanpassingen was de oude vestiging in Wilrijk intussen duidelijk verouderd en toe aan een serieuze upgrade.IKEA trok met Veelaert Architecten ten volle de kaart van duurzaamheid. De opdracht was duidelijk: bigger, better and greener. Kortom meer inspiratie, een verhoogd winkelcomfort, verbeterde mobiliteit, een groter restaurant en dit alles binnen het kader van een groener gebouw.
Veelaert Architecten kreeg de opdracht om achter de bestaande winkel het nieuw woonwarenhuis te ontwerpen. Volledig volgens het vernieuwd IKEA-concept werd de nieuwe winkel met een oppervlakte van 34.000 m² georganiseerd over 2 hoofdverdiepingen aangevuld met een ondergrondse parking van 32.000 m². De projectarchitecten Joris Boden en Ben Vancaudenberg maakten in samenwerking met de andere bouwpartners van deze winkel een duurzaam project dat gebruikt maakt van hernieuwbare energie. De winkel werd grondig geïsoleerd, en mede door de compactheid resulteerde dit in een K-peil 24. Samen met een uitgekiende technische installatie bestaande uit warmtepompen, WKK-installatie, warmterecuperatie van koelcellen en een grote hoeveelheid PV-panelen op het dak werd de CO² productie drastisch teruggedreven. Aanvullende maatregelen zijn de energie-efficiente LED-verlichting in de parking en een doorgedreven regenwaterrecuperatie.
Het ontwerp resulteerde in een neutraal, sober volume dat door het aanbrengen van vides rondom het gebouw als het ware losgetrokken werd van het grondoppervlak. De massiviteit van het geheel werd versterkt in de detaillering en materialisering van trappen en borstwering. Een aantal beeldvormende accenten werden gelegd in de voorgevel. Enerzijds een horizontale strakke luifel welke over de volledige voorgevel bescherming biedt tegen regen. Anderzijds de ‘fries’ welke de inkom en het restaurant accentueert alsook een zonwerende functie heeft naar het restaurant toe. Een groot raampartij voorziet het restaurant van een waaier van licht en ruimte.
Voor zijn nieuwe dakparking in Wilrijk koos Ikea voor een combinatie van Zoontjes (Tilburg), specialist in de aanleg van dakparkings, en Eurodal, specialist in vloerplaten. Hun nauwe samenwerking resulteerde in een vlotte afwerking van de opdracht. Concreet leverde Eurodal geprefabriceerde vloerplaten van 2 x 2 meter voor een totale vloeroppervlakte van 14.000 vierkante meter. De bouwheer koos voor de vloerplaten van Eurodal omwille van de gegarandeerde levensduur, de maximale aslast van 13,5 ton en de afwerkingsgraad door het gebruik van hoogwaardig beton.
Dit project werd gerealiseerd in samenwerking met projectmanager Wema en de studiebureau’s technieken Istema en Ingenieursbureau stabiliteit Jan Meijer. Als aannemer werd een beroep gedaan op de firma Van Maercke.
Aan de zelfde kant van de Boomsesteenweg ontwierpen Veelaert Architecten in Aartselaar reeds het bedrijf ‘Bingolux’, een opvallende blackbox met pivoterende kleurpanelen.