In 2016 ontwikkelde Creneau International voor ING het kantoorconcept van de toekomst. Het kantoor in het Nederlandse Amstelveen werd als eerste omgetoverd en het concept viel zo in de smaak dat de methodologie intussen over heel Europa wordt toegepast in nieuwe of verbouwde ING-kantoren. Weg van het droge corporate-gegeven, meer open contact met klanten en meer huiselijkheid lopen als rode draden door het concept.
Het ontwerpen van een mooi kantoor is belangrijk, maar dat kan volgens Creneau International niet zonder ook een nieuwe manier van werken te ontwerpen. Met die gedachte ontwikkelde het Hasseltse bureau, met ook nog een bureau in Dubai, voor ING een opmerkelijk kantoorconcept. Op Interieur 2018 lichtte Creneau International het concept nader toe tijdens een lezing over het ‘nieuwe werken’, georganiseerd door intsite.be.
Persoonlijk contact
Het ING-kantoor in Amstelveen mocht als eerste genieten van de make-over en veranderde van een zakelijk bankkantoor in een levendige plek waar zowel klanten als werknemers zich goed voelen. “We hebben eerst heel veel banken bezocht en kwamen tot de conclusie dat ze er eigenlijk allemaal hetzelfde uitzien. Enkel de corporate-kleuren verschillen”, vertelt Serge Haelterman van Creneau International. “Van dat gevoel wilden zowel wij als ING af. In een tijdperk van digitaal bankieren is persoonlijk contact in de fysieke kantoren meer dan ooit belangrijk. En vanuit dat idee gingen we aan de slag.”
Die oefening bleek niet evident aangezien banken nog steeds worstelen met de negatieve perceptie na een moeilijke periode. Haelterman: “Daarom hebben we niet alleen de inrichting aangepakt, maar ook de mindset van de werknemers en stakeholders. De klanten moeten zich thuis voelen en de grenzen moeten vervagen. Het onderzoeken van de interactie tussen werknemers en klanten en tussen werknemers onderling heeft ons zeker geholpen met de functionele en esthetische inrichting van het kantoor. Met een grote rol voor hospitality. Geen koele, afstandelijke relatie, maar een café-gevoel.”
Werkbank en open gespreksruimtes
Creneau International creëerde in Amstelveen een plek waar gesprekken worden opgestart en relaties worden opgebouwd. Op functioneel niveau betekende dit het einde van de traditionele balie. In Amstelveen kunnen klanten wachten in de koffiebar ‘zwart goud’ en voor kleine digitale transactie worden ze naar de workbench geleid. Persoonlijke gesprekken kunnen plaatsvinden in open, halfopen of gesloten ruimtes.
“Klanten die langskomen voor kleine transacties worden meegenomen naar de werkbank waar ze leren hoe ze dat in de toekomst zelf kunnen doen. Zo kan het personeel zich beter focussen op de meer uitgebreide service en diepe gesprekken. Op de bovenverdieping vind je flexibele werkplekken, gesloten vergaderruimtes, belboots,… Ook deze verdieping is transparant naar de klanten toe”, aldus Haelterman.
Warme kleuren
De gevel van het ING-kantoor in Amstelveen heeft eerder de allure van een café of restaurant dan van een bankkantoor. Een bewuste keuze. Haelterman: “Banken gooien hun kleuren en logo graag in het gezicht van de klanten. In ons concept hebben we het ING-oranje eerder zuinig geïntegreerd in het algemene kleurenpalet. We kozen voor warme kleuren die een relaxte sfeer uitstralen, met veel houtaccenten. De psychologische afstand tussen het bankwezen en de klant is tot een minimum herleid.”
‘Geld moet rollen’
Niet alleen de bedrijfskleur, maar ook marketing en reclame zijn eerder subtiel geïntegreerd in het concept. Geen overdaad aan folders en slogans, wel inspirerende quotes die terug te vinden zijn in het interieur en op de koffietassen. Opvallende eyecatcher is het ‘geld moet rollen’-kunstwerk van Jelle Mastenbroek. “Je steekt er een munt in en terwijl die begint te rollen hoor je de negende symfonie van Beethoven. Onderaan krijg je de munt gewoon weer terug”, verduidelijkt Haelterman.
Het kantoorconcept van Creneau International is in een manual gegoten en wordt intussen toegepast in ieder nieuw of verbouwd kantoor in Europa.