Op het panelgesprek dat Architectura.be organiseerde over gevels, is gebleken dat fabrikanten het vaak moeilijk hebben om architecten te bereiken. Nieuwe materialen tot bij de architect krijgen, blijkt soms een aartsmoeilijke opdracht. Dat kan natuurlijk de doorbraak van een innovatief materiaal in de weg staan.
Heel wat fabrikanten ondervinden moeilijkheden om bij architectenbureaus een voet tussen de deur te krijgen. zegt Roeland Mondelaers (Kingspan Insulation). “Het is niet eenvoudig om onze nieuwe producten aan architecten te kunnen voorstellen. We zouden de architecten graag beter bereiken, want nu is het erg moeilijk om bij de juiste persoon terecht te komen.” Maarten Peeters (Vandersanden Group) beaamt dat: “Nu worden we niet op een goede manier betrokken in het voortraject. Nochtans is het net belangrijk dat we er al in een vroeg stadium van het bouwproces bijzijn.”
De architecten rond de tafel erkennen wel degelijk dat ze niet zomaar op elk verzoek van fabrikanten ingaan. Het aanbod is immers bijzonder groot, en vooral: het voorgestelde materiaal moet ook matchen met de projecten van het bureau. Peter Cornoedus (PCP Architects): “Voor mij begint alles bij een project, niet bij één bepaald product. Wij zoeken naar geschikt gevelmateriaal in functie van een project waaraan we werken. Dan contacteren we relevante firma’s en wegen we de voor- en nadelen af. Wij maken nooit een project rond een gevelmateriaal, tot grote frustratie van nogal wat fabrikanten.”
Volgens Dominique Coenegrachts (CPE) staat onbekend gelijk aan onbemind. “Als je niet op de hoogte bent van het bestaan van een belangrijk, innoverend product, zal je het ook niet gaan gebruiken.”
Geen verkooppraatjes
Maaike Berckmoes (VK Facade Engineering) heeft tips voor fabrikanten die ingang zoeken bij architectenbureaus: “Stuur vooral mensen met technische kennis, die minder een commercieel profiel hebben. Wij moedigen dat soort bezoeken aan: voor ons is het belangrijk dat we alle materialen kennen en dat we die op onafhankelijke manier tegen elkaar kunnen afwegen. Bij een vertegenwoordiger die een verkooppraatje komt voeren ligt het moeilijker, want het is moeilijk om die uitleg te vertalen naar wat architecten concreet nodig hebben in hun ontwerp.”
Dirk Driesmans (Q-BUS Architectenbureau): “Uit zo’n bezoek van fabrikanten moet ik nuttige, praktische informatie kunnen halen. Uitgebreide slideshows met prachtige beelden uit gerealiseerde projecten in het buitenland zijn wel interessant, maar ik ben vooral op zoek naar down-to-earth zaken als afmetingen, beschikbaarheid en levertermijnen. Informatie over prijzen is ook van belang. Regelmatig kan een vertegenwoordig me niet zeggen wat in een bepaalde toepassing de benaderende kost per vierkante meter is. Wie te goedgelovig is en uitsluitend voortgaat op de ramingsprijs, kan wel eens voor onaangename verrassingen komen te staan.”
Een andere belangrijke afweging voor Peter Cornoedus (PCP Architects) is de mate van ondersteuning die fabrikanten bieden. “Als een fabrikant een innovatief product op de markt brengt maar daar geen of onvoldoende begeleiding bij biedt, dan houden wij onze handen ervan af. Vergeet niet dat wij als architecten een aansprakelijkheid van 10 jaar dragen. Bij elk mogelijk probleem kunnen wij verantwoordelijk gesteld worden. En dus verwacht ik professionele ondersteuning op gebied van de eigenschappen, toepassingen, ophangingen,… En dat veel meer bij een nieuw product, want een traditioneel product kennen we al beter. ‘Experimenteren doe je maar in je eigen woning, niet in die van de klanten’, zeg ik regelmatig tegen mijn medewerkers.”
Adviseren
Volgens Caroline Christiaens (Tata Steel) helpt het als de vertegenwoordiger actief kan meedenken: “Soms ziet de architect niet altijd meteen welke richting je kan uitgaan met een bepaald product. Dan probeer ik mijn architecturale achtergrond te gebruiken om creatief mee te denken. Soms leidt dat zelfs tot de conclusie dat een ander product dan het onze een betere keuze is in een bepaald project. Maar als ik de architect heb kunnen helpen, denkt hij een volgende keer misschien wel aan ons.”
Roeland Mondelaers (Kingspan Insulation) stemt daarmee in. “Wij zijn eerder adviseurs dan verkopers. Op vlak van isolatie beschikken wij over heel veel kennis, die een architect misschien niet heeft. Wij kunnen hem helpen met het nemen van de juiste keuzes, zelfs indien dat betekent dat hij soms niet voor ons product zal kiezen.”
“Bij Vandersanden startten we een paar jaar geleden de Technical Support afdeling op, ondermeer bemand door een ingenieur, architect en andere technische onderlegde profielen”, licht Maarten Peeters (Vandersanden Group) toe. “Net om als fabrikant een antwoord te bieden op die vraag naar technische ondersteuning. Binnen onze afdeling Brick Solutions zijn enkel technisch-commerciële profielen op de baan, waaronder ikzelf als industrieel ingenieur bouwkunde.”