Interface tapijtstegels gaan all-in op het gebied van co2-reducties

De wereld bevindt zich op een keerpunt in de klimaatcrisis. Dertig jaar geleden besefte Ray Anderson, oprichter van Interface, de impact van de industrie op de planeet en de mensen. Hij ontwikkelende een niet-aflatende toewijding om te laten zien dat bedrijven het beter kunnen en moeten doen. Sinds Ray's zicht evolueerde het DNA van Interface. Zo zette het bedrijf recent een gedurfde stap in zijn duurzaamheidstraject door zich te richten op directe CO2-reducties in plaats van -compensaties.

In de loop der jaren heeft Interface indrukwekkende mijlpalen gevierd op haar duurzaamheidsreis. Het bedrijf heeft aangetoond hoe productiefaciliteiten zich als bossen kunnen gedragen en letterlijk het ecosysteem kunnen herstellen. Interface heeft geïnvesteerd in de recycleerbaarheid van haar producten en in betere, duurzamere materialen. Vooral de lancering van koolstofnegatieve tapijttegels is een belangrijke prestatie.

Profiteren van gedurfde benaderingen

De CO2-negatieve tapijttegel veranderde alles voor Interface. Het bedrijf bewees dat het mogelijk is om meer koolstof op te slaan dan uit te stoten.

Interface is ervan overtuigd dat absolute emissiereductie cruciaal is om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. In combinatie met de toewijding om koolstof in haar producten op te slaan, gelooft Interface dat meer kan worden gedaan dan alleen de klimaatcrisis het hoofd bieden – er kan een weg worden gewezen naar de oplossing.

Focussen op reductie, niet op compensaties

Het koolstofplan van Interface is eenvoudig: vermijden, reduceren, opslaan, inspireren.

Interface heeft science-based targets die tegen 2030 moeten worden bereikt, en daarnaast ook het doel om tegen 2040 een CO2-negatieve onderneming te zijn, beide zonder compensaties. Het bedrijf zal zoveel mogelijk koolstof blijven vermijden, verminderen en opslaan bij het fabriceren van haar producten, bij haar bedrijfsactiviteiten en in de toeleveringsketen. Interface wil de industrie blijven inspireren en samenwerken met anderen om een rimpeleffect te creëren, collectieve actie te versnellen en directe impact te hebben.

Innovatie en investeringen

Compensaties zijn nooit gekoppeld geweest aan de koolstofdoelstellingen van Interface. Het bedrijf heeft altijd geweten dat emissie-eliminatie en CO2-opslag nodig waren om de doelstellingen te bereiken. Daarom investeert Interface in nieuwe R&D- en innovatie-initiatieven om directe impact en reducties te stimuleren, zodat de gedurfde doelen bereikt worden.

Concrete acties en toekomstplannen

Interface geeft opnieuw vorm aan productontwikkeling en productie, en aan de grondstoffen die worden gebruikt om de doelen voor koolstofreductie en koolstofopslag te bereiken. Het bedrijf vermindert de koolstofvoetafdruk van haar producten door middel van productie- en grondstofinnovaties en verhoogd gebruik van gerecycleerde inhoud. Interface verhoogt het gebruik van biobased materialen in haar tapijttegelproducten om de science-based targets sneller te bereiken. Het bedrijf verkent kansen en partnerschappen in de toeleveringsketen om scope 3-emissies in de toekomst aan te pakken. Interface identificeert en stimuleert de commerciële toepassing van circulaire modellen voor haar productcategorieën.

Samen de klimaatcrisis oplossen

Dit is nog maar het begin voor Interface. Zoals altijd zal het bedrijf leren terwijl het probeert te realiseren. Interface beweert nooit alle antwoorden te hebben gehad, maar is bereid om te erkennen dat er gezamenlijk een probleem is en heeft de basis van een plan om het aan te pakken.

Interface beschikt over een gepassioneerd leiderschapsteam en de meest getalenteerde, toegewijde teamgenoten in de industrie. Van CEO Laurel Hurd tot Chief Innovation & Sustainability Officer Nigel Stansfield, de leiders van Interface zijn eensgezind in deze gedurfde aanpak en activeren het hele team om ervoor te zorgen dat het tot leven komt. Dankzij hun expertise en besmettelijke optimisme is er vertrouwen dat het zal lukken.

Interface kijkt ernaar uit om meer met anderen te delen naarmate de strategie wordt gerealiseerd. Het bedrijf gelooft in het delen van successen en geleerde lessen. Transparantie is cruciaal om ervoor te zorgen dat er een rimpeleffect wordt gecreëerd, zoals Ray zijn nalatenschap heeft opgebouwd. Zo kan de klimaatcrisis samen worden opgelost.

Bron: Interface
Deel dit artikel:
Onze partners