De Belgische vinylvloerenproducent IVC Group bracht zijn nieuwe Flooring Development Centre onder in het bekende complex met de opvallende hoekige vormen en reusachtige hellende dakstructuur naast de E17 in Waregem. Vanaf februari 2019 namen de commerciële afdeling en de designafdeling van IVC hun intrek in het gebouw en kunnen klanten er inspiratie komen opdoen in de showroom. IVC Group nam Glenn Sestig onder de arm om het bijzondere gebouw de 21e eeuw binnen te loodsen.
“Samenwerken met Glenn Sestig en zijn team was van begin tot einde enorm inspirerend”, zegt Cindy Van Moorleghem, Marketing Director bij IVC Group, terwijl ze met de Gentse architect terugblikt op de succesvolle samenwerking, die eind 2017 begon. De modernisering van het gebouw waarin IVC’s Flooring Development Centre vandaag gevestigd is, ging echter gepaard met heel wat esthetische en functionele uitdagingen. Het brutalistische gebouw dat eind jaren tachtig ontworpen werd door architectenduo J. Verbauwhede en P. Vandekerkhove, springt in het oog en is bovendien erkend als bouwkundig erfgoed. Glenn Sestig stond dan ook voor een dubbele uitdaging: de originele kenmerken en uitstraling van het gebouw bewaren én het pand aanpassen aan de hedendaagse vereisten van IVC.
“De kenmerkende vorm van het gebouw kwam er wellicht op uitdrukkelijke vraag van de oorspronkelijke opdrachtgever”, zegt Glenn Sestig. “Als je eens om je heen kijkt, begrijp je snel waarom. De andere complexen langs de E17 zijn allemaal rechthoekig, met platte daken. Het gebouw valt meteen op door zijn grote, hellende dakconstructie. Het is een uniek en iconisch gebouw, dat lokaal uitgegroeid is tot een echte blikvanger. Onze grootste uitdaging bestond erin eigentijdsheid en functionaliteit toe te voegen, zonder al te veel aan de bestaande structuur te raken.”
IVC had een bijzonder gedetailleerde verlanglijst voor deze architecturale evenwichtsoefening. “Onze productiesite en ons hoofdkantoor in Avelgem waren te klein geworden om de wereldwijde groei van IVC te kunnen bij benen”, vult Cindy Van Moorleghem aan. “Daarom besloten we om de showroom, de commerciële afdeling en de designafdeling, samen goed voor een honderdtal medewerkers, te verhuizen naar Waregem, terwijl de productie en de logistieke activiteiten in Avelgem blijven. Het nieuwe IVC Flooring Development Centre moest een inspirerende plek worden, waar klanten, designers en architecten uit de hele wereld op intuïtieve manier kunnen kennismaken met IVC’s recentste realisaties op het vlak van design, innovatie en R&D. Verder hadden we een auditorium, een opleidingscentrum en een cateringruimte nodig, waar we mensen in een informele maar aangename sfeer kunnen samenbrengen. Het contact en de samenwerking bevorderen was een belangrijke vereiste voor de renovatie van de eerste en tweede verdieping, die respectievelijk onze commerciële en onze designafdeling huisvesten.”
Met de uitgebreide verlanglijst van IVC in het achterhoofd pakten de architecten eerst de meest dringende kwesties aan. “De originele structuur had de tand des tijds doorstaan”, legt Glenn Sestig uit, “maar de voorbije jaren was weinig gedaan om het gebouw de uitstraling te geven die het verdiende. Het was er erg aan toe: een pand in verval, met blauwgeverfde ramen en een mengelmoes van bekledingsmaterialen. Het dak bestond bijvoorbeeld grotendeels uit zink, behalve dan het deel dat er letterlijk bovenuit torent. Bij de modernisering hebben we gekozen voor een uniforme, volledig met zink beklede dakstructuur en grote ramen.”
De buitenrenovatie hield diverse esthetische uitdagingen in, maar binnenin moest vooral afgerekend worden met een groot functioneel probleem. “De verwarming vormde al van bij de constructie van het gebouw een pijnpunt”, licht Glenn Sestig toe. “Door de vele open balkons aan de binnenkant steeg de warmte zeer snel naar boven. Op het gelijkvloers zaten medewerkers en bezoekers dus te klappertanden, terwijl het boven een sauna was. Bij eerdere renovaties probeerde men daar tevergeefs iets aan te doen door de balkons af te sluiten met bouwplaten. Nadat we de opties hadden bekeken met onze engineeringpartner, beslisten we om de balkons afgesloten te houden voor een betere akoestiek en vloerverwarming te leggen.”
“Vloerverwarming is doeltreffender”, voegt Cindy eraan toe, “omdat er geen warmteverlies is via leidingen en omdat de circuits op vrij lage temperaturen werken. Er zijn echter nog heel wat andere factoren die de energie-efficiëntie van ons nieuwe Flooring Development Centre ten goede komen. Ventilatie met warmteterugwinning, een free-coolingsysteem, zonnepanelen op de daken van omliggende magazijnen en energiezuinige ledverlichting met bewegings- en daglichtdetectie, om er maar enkele te noemen. Het gebouw komt zelfs in aanmerking voor een LEED-certificering en getuigt dus van ‘Leadership in Energy and Environmental Design’.”
Tijdens de renovatie werden niet alleen de esthetische en functionele aspecten van het gebouw aangepakt, er moest ook een intuïtieve flow worden gecreëerd voor de gebruikers. “Het gebouw telt vier grote pijlers”, legt Glenn Sestig uit. “We hebben besloten om die te strippen tot op het ruwe beton, zodat ze duidelijk naar voren komen als centrale structuurelementen. Ze vervullen een belangrijke rol in de circulatie en dragen bij tot de optimalisatie van de bezoekersflow in IVC's nieuwe Flooring Development Centre.”
“Zodra mensen het gebouw binnenstappen, staat hen een boeiende fysieke customer journey te wachten”, voegt Cindy eraan toe. “Aan het onthaal komen ze via visuele elementen en touchscreens meer te weten over de geschiedenis en de toekomstperspectieven van IVC Group. Daarna komen ze in onze Innovation Corner, waarin ze onze vloeroplossingen en R&D-concepten kunnen ontdekken. Tot slot komen ze in een ruimte waar ze uitgebreid kunnen kennismaken met onze vloeren.”
Deze ruimte is enkel met behulp van materialen en designelementen onderverdeeld in zones. “Om te beginnen”, merkt Glenn op, “hebben we in de Commercial Library aanpasbare moodboards en units voor productstalen op de gestripte betonmuren. Onze bezoekers kunnen ook even verpozen in de coffeecorners, wat bijdraagt tot de informele, inspirerende vibe in het Flooring Development Centre. Bovendien hebben we verschillende contrasterende vloeren gecombineerd tot een harmonieus geheel, dat makkelijk kan worden aangepast om de nieuwste IVC-vloeren in de kijker te plaatsen. Voor een unieke look hebben we zelfs vloerbekleding op de muur gebruikt. We zijn ook aan de slag gegaan met het idee van ‘artificial realness’ door als het ware een dialoog te creëren tussen de vinylvloeren en de betonnen muren en pijlers.”
“Iedere zone heeft zijn eigen identiteit”, vult Cindy aan. “Zo ziet de Commercial Library eruit als een moderne bibliotheek met vloermaterialen bestemd voor een brede doelgroep van internationale designers, architecten en projectontwikkelaars. In het Moduleo House heerst een meer huiselijke sfeer en ligt de nadruk op design en comfort. Verder hebben we onze B2B-merken samengebracht in de Residential Market Place, waar kopers naar wens hun eigen assortiment kunnen samenstellen. Deze ruimte plaatst onze producten voor particulieren in de kijker en inspireert retailers om de vloeren in hun winkels op een gelijkaardige manier te presenteren.”
Ook bij de renovatie van de eerste en tweede verdieping van het Flooring Development Centre stond het creëren van een inspirerende omgeving centraal. “Hier was het vooral van belang om de samenwerking te bevorderen en het welzijn van de medewerkers te waarborgen”, licht Glenn Sestig toe. “We hebben ervoor gezorgd dat de kantoorruimtes zowel op het vlak van akoestiek als ergonomie aan de striktste normen voldoen. Mijn team is zelfs mee op pad gegaan met een aantal IVC-werknemers tijdens hun dagtaken in hun vorige kantooromgeving. We wilden er immers zeker van zijn dat ons design hun werkwijze en onderlinge samenwerking niet in het gedrang zou brengen.”
Maar het ging natuurlijk niet enkel over functionaliteit. “Glenn Sestig en zijn team hebben elke verdieping een andere esthetische identiteit meegegeven die perfect is afgestemd op de teams die er zullen werken”, vervolgt Cindy. “Op de eerste verdieping werd gekozen om groentinten en contrasterende materialen te combineren tot een harmonieus geheel, waar onze commerciële teams zich helemaal thuis zullen voelen. Op de tweede verdieping worden intensere donkerrode kleuren gebruikt om een stimulerende omgeving op maat te creëren voor onze creatieve teams.”