Jaaroverzicht 2021: 10 markante projecten onder de loep

Met de feestdagen in het vooruitzicht blikken we met architectura.be traditiegetrouw terug op wat er het voorbije jaar allemaal bewoog op vlak van architectuur en bouw. Heel wat, zo blijkt, als we het lijstje met tien markante projecten van 2021 hieronder bekijken. Het gaat uiteraard om een subjectieve bloemlezing.

Boekentoren, Gent

Toegegeven, de renovatie van de Boekentoren van de Universiteit Gent is nog niet helemaal afgerond (de zijvleugels zijn nog niet klaar), maar toch kon dit iconische gebouw van Henry Van de Velde niet ontbreken in dit lijstje. Na negen jaar van restauratiewerken is de Boekentoren in 2021 opnieuw geopend voor het publiek, met als (letterlijk) hoogtepunt de Belvedère op de hoogste verdieping die een prachtig uitzicht biedt over Gent. Robbrecht en Daem architecten, Barbara Van der Wee architects, BARO en SumProject herstelden het beschermde gebouw in ere en maakten er een hedendaags huis van voor de vele bezoekers en de collectie, in samenwerking met Bureau Greisch, VK Architects & Engineers, Daidalos Peutz en de Melker Logistiek

Tondo, Brussel

Kleiner in schaal maar daarom niet minder markant is de zwevende loopbrug of Tondo van OFFICE Kersten Geers David Van Severen, die de verbinding maakt tussen het Paleis der Natie het recentere Forumgebouw van het federaal parlement. OFFICE koos er bewust voor om de brug te ontwerpen als een ruimtelijk element eerder dan als een zuiver technische oplossing, met succes, want Tondo is een van de Belgische kanshebbers op een Mies van der Rohe Award 2022.

Het Steen, Antwerpen

Nog zo’n iconisch gebouw dat in 2021 opnieuw in ere werd hersteld is Het Steen in Antwerpen, dat voortaan dienst doet als toeristisch onthaalcentrum. Het team van noAarchitecten vertrok voor het ontwerp van de geschiedenis van het gebouw en laat de typische kenmerken van een burcht de elementen vormen van de hedendaagse uitbreiding. De commotie rond het project bracht ook onder architecten (en dus op architectura.be) het debat op gang over ‘de smaak van architectuur’.

Bezoekerscentrum Sint-Baafskathedraal, Gent

Nog een historisch gebouw dat in 2021 in de kijker liep was de Sint-Baafskathedraal in Gent, dat een gloednieuw bezoekerscentrum kreeg. De (grotendeels) gerestaureerde panelen van het wereldberoemde Lam Gods-retabel en tal van andere kunstschatten zijn er vandaag in volle glorie te bewonderen, dankzij het ontwerp van Bressers Erfgoed, in samenwerking met Studiebureau RiessauwStudieburo De KlerckDaidalos PeutzAlfavision en Bailleul Ontwerpbureau.

Palazzo Verde, Antwerpen

Het eerste ‘bosgebouw’ van Stefano Boeri was voor Nieuw Zuid, de ontwikkeling van Triple Living in Antwerpen. De beroemde Italiaanse architect zakte in september zelf naar ons land af om zijn ‘Palazzo Verde’ in te huldigen. Het L-vormige gebouw bevat in totaal 86 bomen, 1.000 struiken en 1.200 planten, goed voor 780 m2 aan groene oppervlakte. Boeri realiseerde Palazzo Verde in samenwerking met OM/ARSweco, Laura Gatti, Groep Dirk De GroofD2S International en Group D

Hoofdzetel BNP Parisbas Fortis, Brussel

2021 is ook het jaar waarin de nieuwe hoofdzetel van BNP Parisbas Fortis op de Warandeberg in Brussel werd opgeleverd. Het nieuwe HQ biedt onderdak aan 4.500 werkplekken verspreid over vijf ondergrondse en zeven bovengrondse verdiepingen Bepalend voor de uitstraling van het gebouw, is de futuristische gevel, die is opgetrokken uit een rasterwerk van verticale kolommen vervaardigd uit wit geprefabriceerd beton.  De architectuur is van de hand van Baumschlager Eberle Architekten en Styfhals & Partners, die voor het uitvoerend ontwerp in bouwteam samenwerken met Jaspers-Eyers Architects.

Renovatie Mu.Zee, Oostende

Dé renovatie in recordtijd van 2021 is allicht die van Mu.Zee in Oostende, waar het Brusselse Rotor in amper vijf maanden tijd de tentoonstellingsruimtes en scenografie een make-over gaf, in afwachting van de totaalrenovatie in 2024. Rotor zou Rotor niet zijn als het de oorspronkelijke kwaliteiten van het gebouw – destijds ontworpen als een warenhuis door Gaston Eysselinck – niet had blootgelegd. Lionel Devlieger was enkele maanden later een praatgast in onze podcast over Eysselinck.

Dakserre Agrotopia, Roeselare

In 2021 werd ook een bijzonder gebouw toegevoegd aan de skyline van Roeselare. META architectuurbureau en van Bergen Kolpa Architecten ontwierpen er in opdracht van Inagro en REO Veiling het grootste publieke gebouw voor onderzoek naar stedelijke voedselproductie van Europa, en dat in de vorm van een dakserre met een spectaculair uitzicht op de wijde omgeving. Agrotopia is namelijk gebouwd op het dak van de groente- en fruitveiling REO; het logistieke hart van West-Vlaanderen voor groenten en fruit. Het gebouw is een trotse, transparante sculptuur van staal en glas, die zowel zijn agrarische als zijn publieke functie onderstreept.

Terhills Resort, Dilsen-Stokkem

Nog een veelbesproken project in 2021 was zonder twijfel Terhills Resort by Center Parcs, naar een ontwerp van Zeelenberg Architectuur. De vroegere mijn- en grondontginningssite maakte er plaats voor een luxueus resort van 250 cottages, ingebed in het groen van het enige Nationale Park van België. De sfeervolle woningen tonen hoe een modulaire opbouw kan bijdragen aan een andere meer circulaire manier van bouwen. Het webinar dat we afgelopen zomer uitzonden live vanuit het pas geopende vakantiepark kon op veel belangstelling rekenen, net als onze podcast

Renovatie KMSKA, Antwerpen

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen opent pas in september 2022 de deuren, maar de renovatie door KAAN architecten i.s.m. Royal HaskoningDHV en Bureau Bouwtechniek liep dit jaar al in de schijnwerpers met onder meer een nominatie voor de EUMiesAward 22. Het ontwerp verenigt de hedendaagse allure van het nieuw volume met de robuuste neoclassicistische architectuur van het oorspronkelijke gebouw.