2018 is achter de rug, en dus is het hoog tijd om even vooruit te blikken naar wat komen gaat. Onze redactie selecteerde 15 projecten die dit jaar van start gaan of die dit jaar opgeleverd zullen worden.
Vorig jaar won noaArchitecten samen met EM2N en Sergison Bates Architects de ontwerpwedstrijd voor de verbouwing van de voormalige Citroëngarage in Brussel tot museum en cultuurpool KANAL. Het ontwerp behoudt zoveel mogelijk elementen van het huidige gebouw om het terug te brengen naar zijn vroegere grandeur. De showroow wordt verder opengewerkt, met ruimte voor culturele activiteiten beneden en een restaurant boven. De typerende witte fries wordt verlengd rondom het ganse gebouw. Hij krijgt de functie van lichtkrant. De start van de werken is gepland voor de tweede helft van 2019.
Ook de bouw van de vernieuwde beurssite in Brugge is gepland voor 2019. Het architectenteam - Eduardo Souto de Moura en META architectuurbureau - ontwerpt een beurshal als een overdekt en afsluitbaar plein waar allerhande evenementen - zoals beurzen en concerten - kunnen plaatsvinden. Maar tegelijkertijd kan het gebouw, wanneer er geen activiteiten voorzien zijn, omgevormd worden tot een publiek overdekt plein, toegankelijk voor alle passanten en integraal deel uitmakend van de buurt. Het Beursplein & Congresgebouw Brugge heeft een robuuste, massieve verschijningsvorm in recuperatiebaksteen. Het geheel rust op een glazen sokkel met metaalschrijnwerk, wat de gelijkvloerse transparantie ten goede komt en het publieke karakter van het overdekte plein in de verf zet.
In 2019 verrijst in Westerlo het eerste circulaire gebouw van België: ’t Centrum. In dat gebouw worden zoveel mogelijk pijlers van circulair bouwen geïntegreerd. Rond het gebouw en het bouwtraject zet initiatiefnemer Kamp C, het centrum voor duurzaam bouwen en innovatie van de provincie Antwerpen, samen met een heleboel partners een boeiend en innovatief leerproces op, waaruit de hele bouwsector inspiratie kan putten.
De braakliggende site op de hoek van de Desguinlei en de Karel Oomsstraat in Antwerpen krijgt met het project Louise Marie een nieuwe residentiële bestemming. De nieuwe stadsontwikkeling, naar een ontwerp van POLO Architects, zal bestaan uit twee gebouwen, en de eyecatcher wordt zonder twijfel het grootse glazen scherm dat beide gebouwen met elkaar verbindt. De bouwwerkzaamheden starten op in het voorjaar van 2019 en de oplevering is voorzien eind 2022.
Een verouderd kantoorgebouw in het hart van Brussel krijgt een grondige make-over door middel van een monumentale fotovoltaïsche structuur. Die bestaat uit twee metalen portieken en een dak van doorzichtige zonnepanelen. Het project Bota solar is een eerste realisatie van de ingenieurs van Ney & Partners en het bureau Sunsoak dat gespecialiseerd is in zonne-energie en sinds 2018 geïntegreerd is in Ney & Partners. De realisatie van dit project is voorzien in 2019.
Het consortium van projectontwikkelaar ION en de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV gaat een nieuwe bestemming geven aan de Panquin-site in Tervuren. Het bestaande erfgoed wordt gerestaureerd en krijgt een nieuwe invulling. Er komen ook drie nieuwbouwvleugels met een 100-tal woonentiteiten. Een nieuwe aan te leggen vijver in het Orangeriepark zal een groene corridor creëren tussen het Warandepark en de Robianovijvers. Het architecturale luik wordt uitgevoerd door een conglomeraat van vijf bureaus die elk een onderdeel van de site aanpakken: het Italiaanse bureau C+S, D E Architecten, A33 Architecten, Koplamp (voor restauraties), en OMGEVING (voor de landschapsarchitectuur). De uitvoering is voorzien vanaf 2019.
Nog in Brussel start in 2019 de heraanleg van het Schumanplein. Het ontwerp van het Deense bureau COBE en het Belgische BRUT transformeert een ruimte die vandaag volledig gedomineerd wordt door gemotoriseerd verkeer in een voetgangersgebied en ontmoetingsplek. Geïnspireerd door de zaal van het Europese parlement, voorzien het ontwerp centraal op het plein een komvormige agora overdekt door een reflecterend dak, dat symbolisch alle burgers en instellingen verenigt. Het project helpt om van Brussel een stad voor mensen in plaats van een stad voor auto’s te maken.