Jaga ontwikkelt speciaal voor Gare Maritime totaal nieuw product

Op de Brusselse site van Tour & Taxis wordt momenteel naarstig gewerkt aan de restauratie en herbestemming van de hallen van het oude goederenstation Gare Maritime. De verbouwing moet resulteren in een overdekte stad met winkelruimtes, promenades, horeca en kantoren. Het betrokken studiebureau koos voor de HVAC-oplossingen van Jaga Climate Designers, waarmee het een totaal nieuw product ontwikkelde op maat van het project: de Jaga Clima Canal H19. “Ondanks de geringe afmetingen is dit product een krachtige hoofdverwarming, koelunit en hygiënische luchttoevoereenheid in één”, zegt Philip Dezsö, Project Manager bij Jaga.

Gare Maritime, opgetrokken in de beginjaren van de 20ste eeuw, was ooit een belangrijk knooppunt voor de internationale handel, met naast verschillende treinsporen ook verschepingskaaien, depots en een douanekantoor. Na het stopzetten van die economische activiteiten geraakten de statige overkappingen in staal en glas, de houten dakpartij en de grote steunpilaren in art-nouveaustijl echter in verval. Projectontwikkelaar Extensa besloot daar iets aan te doen en laat het oude stationsgebouw nu omtoveren tot een overdekt stadsdeel met zo'n 75.000 m² aan winkels, horecafaciliteiten, showrooms en kantoren. Het ontwerp is van het Nederlandse Neutelings Riedijk Architects, dat eerder met hun ontwerp voor het Antwerpse MAS al voor een echte publiekstrekker In Antwerpen zorgde. Met project Gare Maritime willen ze nu ook aan onze hoofdstad een nieuwe architecturale parel toevoegen. De renovatie en herbestemming zal om en bij de honderd miljoen euro kosten.


“Jaga maakt telkens belofte waar”

Studiebureau boydens engineering werd ingeschakeld voor technieken en EPB in dit project en koos voor de HVAC-oplossing voor Jaga. Samen met installateur Cegelec ontwikkelden ze voor Gare Maritime een volledig nieuw product. “Uit ervaring weten we dat wat Jaga met zijn ontwerpen belooft, ook in de praktijk gerealiseerd wordt. Een hoge opbrengst in koeling op een zeer lage temperatuuraanvoer klinkt eenvoudig, maar is in de praktijk niet zo makkelijk te verwezenlijken. Jaga staat daar garant voor. Daarnaast heeft Jaga een sterke vertegenwoordiging in België. Dat heeft het in grote mate te danken aan het feit dat hun producten ook hier geproduceerd worden. Zowel voor een studiebureau als de latere gebruiker van een gebouw heeft dit diverse voordelen”, zegt Stijn Vandenbussche, projectmanager bij boydens engineering. “Lagere transportkosten zijn er daar één van. Maar de grootste troef: omdat de productie hier gebeurt, werden wij er als studiebureau nauw bij betrokken. In dit project was dat belangrijk, omdat we een op maat gemaakt product nodig hadden. Dat werd de gloednieuwe Jaga Clima Canal H19, een revolutionaire vloerinbouwoplossing.”


640 toestellen

“Dit product is een afgeleide van zijn grote broer: de Jaga Clima Canal, een vloerinbouwoplossing die wel standaard in onze catalogus staat”, aldus Philip Dezsö, projectmanager bij Jaga. “De Clima Canal H19 heeft een veel groter vermogen en is met zijn 19 centimeter inbouwdiepte dus ook iets groter, al blijft het gezien de hoge vermogens een relatief compact product. Bijzonder aan het toestel is dat het ventilatie, verwarming en koeling combineert. Meestal heb je daar meerdere oplossingen op verschillende locaties voor nodig. Daarnaast is het zo ontworpen dat, wanneer geplaatst – in dit project in een technische vloer - er een visueel doorlopend geheel ontstaat. Concreet plaatsten we 640 units met op maat gemaakte hygiënische luchttoevoer en lege schachten om alles te verbinden. Door gebruik te maken van de nieuwste technologie in EC-motoren is het hele systeem bovendien extreem zuinig, zonder te moeten inboeten aan comfort. De eerste levering gebeurde in februari van dit jaar, de laatste zal vermoedelijk in het najaar van 2019 plaatsvinden.”


Grootste houtskelet van Europa

In de nieuwe hallen worden verdiepingen bijgebouwd, zodat de initiële vloeroppervlakte van 40.000 m² met zo'n 35.000 m² wordt opgetrokken. De nieuwe constructie wordt uitgevoerd in houtskelet, waardoor Gare Maritime momenteel het grootste project in houtskelet van Europa is. Uitvoerder MBG haalt aan dat werken met houtskelet een enorm gunstige invloed heeft op de ecologische voetafdruk van de uitvoering en op de duurzaamheid van de bouw. Werken met houtskelet betekent dat er tot 30 procent minder energie verbruikt wordt ten opzichte van eenzelfde realisatie in beton. Het gehele project is bovendien blijvend klimaatneutraal omdat er gewerkt wordt met boorputten van maar liefst 150 meter diepte waarlangs het systeemwater gecirculeerd wordt. Verder wordt een warmtepomp ingezet voor bijkomende verwarming en/of koeling van het project.


Mooie samenwerking

“De opstart van de eerste afgewerkte gebouwen staat gepland voor augustus. Daarna zal het project verder worden opgevolgd tot ergens midden volgend jaar”, vult Jeroen Staessen van installateur Cegelec aan. “Dit was toch wel een prestigeproject, zowel voor Jaga als ons bedrijf. Wij zijn er dan ook  bijzonder fier op.”

Een uniek Jaga-project, volledig op maat gemaakt volgens de wensen van de architect. Bent u ook op zoek naar de juiste HVAC-oplossing voor uw project? Laten we samen zoeken naar de beste designoplossing voor uw ontwerp: 011/29.41.11 - info@jaga.be - www.jaga.com.

Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners