In China heeft de Japanse architect Junya Ishigami het indrukwekkende Zaishui Kunstmuseum onthuld, dat zich uitstrekt over een kunstmatig meer in Rizhao, Shandong. Het museum, dat een lengte heeft van maar liefst één kilometer, lijkt uit het meer op te rijzen, op slanke betonnen kolommen die een golvend dak ondersteunen. Door strategisch geplaatste openingen in het museum kunnen bezoekers het water zien stromen, waardoor een naadloze integratie van de binnen- en buitenomgeving wordt gecreëerd.
De architectuur van Ishigami's museum is bedoeld als een reactie op de traditionele geslotenheid van veel Chinese gebouwen ten opzichte van hun omgeving. Waar gebruikelijk een gevoel van afzondering heerst, streeft Ishigami ernaar om een nieuwe relatie tussen natuur en architectuur te verkennen. Door de integratie van waterstromen en het gebruik van glazen panelen om het uitzicht op het meer te benadrukken, wordt het museum een levendig onderdeel van het omliggende landschap.
Unieke ervaring
Het betonnen dak van het Zaishui Kunstmuseum is zorgvuldig ontworpen om de contouren van de nabijgelegen bergketens na te bootsen. Op sommige plaatsen opent het zich naar de lucht, waardoor natuurlijk licht en lucht de ruimte binnenstromen. In de winter zorgt dit ontwerp ervoor dat bezoekers kunnen genieten van een unieke ervaring, waarbij delen van de vloer onder water kunnen komen te staan terwijl het oppervlak bevriest, een samensmelting van architectuur en seizoensgebonden natuur.
Uitgestrekt grasdak
Naast het museum heeft Ishigami ook een bezoekerscentrum ontworpen dat zich onder een uitgestrekt grasdak bevindt. Het centrum, dat harmonieus opgaat in de omgeving, dient als een toegangspoort tot de natuurlijke pracht van de locatie. Bezoekers worden uitgenodigd om langs de kronkelende wandelpaden aan weerszijden van het museum te dwalen, waar ze kunnen genieten van de serene schoonheid van het landschap en de zorgvuldig ontworpen architectuur die ermee samensmelt.