Voor hun nieuwe weekendverblijf sloegen de broers van Rietveldprojects de handen in elkaar met CAAN Architecten. Samen renoveerden ze het oude herenhuis op het François Laurentplein in Gent. Moderne en oude architectuurelementen spelen op elkaar in en creëren samen twee verschillende appartementen en een bakkerij.
Op het gelijkvloers kan iedereen een voorproefje krijgen van het interieur van de rest van het Rietveldhouse, want de biologische bakkerij Chambelland is vrij te bezoeken. Daar zijn al enkele raamkaders te zien in zwart metaal, een materiaal dat nog veel terugkomt in de rest van de vakantiewoning. Het originele plafond met de vergulde moulures is behouden en de inkomhal is volledig gerestaureerd. De muren zijn er spierwit om de authentieke details van de woning alle aandacht te geven.
De traditionele elementen van het gebouw zijn bijna niet veranderd. De witgeschilderde plafonds en muren zetten zelfs de marmeren schouwen extra in de verf. In de vierenhalve meter hoge ruimtes ligt een klassieke, massief eiken visgraatparket dat dan weer voor warmte zorgt in het geheel. Naast de originele aspecten is het pand verrijkt met moderne en vintage design- en kunstelementen.
Een voorbeeld daarvan zijn de kleurrijke stoelen die rechtstreeks uit de jaren zestig lijken te komen in het appartement van Thomas Moerman op de eerste verdieping. Samen met de abstracte schilderijen op de muur zorgen ze voor een kleurrijk interieur in de open en lichtrijke ruimte. Toch voert het kakigroen geschilderde, originele schrijnwerk van de ramen en deuren de boventoon op de eerste etage waardoor verleden en toekomst er vloeiend in elkaar overgaan.
Ook in de traphal verzoenen de twee broers en CAAN Architecten het verleden en de toekomst. Dat doen ze door de traphal een strak architecturaal element te geven, typisch voor de mannen achter Rietveldprojects. Het contrast tussen de antieke, massief eiken trapleuning die uitmondt in een strak, zwart vervolg kan haast niet groter zijn.
De lichtinval in het herenhuis zorgt ervoor dat de architecturale keuzes geaccentueerd worden. Ook het contrast tussen lichte en donkere elementen wordt nog duidelijker in het penthouse van Peter Moerman op de bovenste verdiepingen. Tussen de witte muren en zwarte raamkaders, lichtarmaturen en traptreden zorgen kunst en design er voor subtiele kleuraccenten. Ook de glaspartij van zes meter hoog is er een architecturaal statement. Die heldere glaspartij volgt de matzwarte draaitrap naar de bovenste verdieping waar een buitenterras zicht biedt op de Drie Torens van Gent en het water van de Reep.