De comeback van de jaren 90 is al even op z'n hoogtepunt, maar ook een ander aspect van de nineties komt terug: het minimalisme. Destijds grensverleggende meubels van topdesigners als Jasper Morrison en Maarten Van Severen, voelen vandaag bijvoorbeeld weer even fris en actueel aan. Die nieuwe minimalistische golf komt niet uit de lucht vallen. Nelissen licht de trend toe.
In crisistijden gaan we immers terug naar de kern, in dit geval de kern van goed design: functionele meubels, no-nonsense, veelal in serie geproduceerd en daarom toegankelijker dan high end design. Daarnaast sluit het gender- en cultuurneutraal karakter aan bij onze tijdsgeest. Waar in het thema The Resident objecten juist hyperlokaal ogen, blijven ze in The Essentialist volledig anoniem. Dit is dus de anti-trend van The Resident.
Toch is deze trend geen pure ninetiesrevival. Eerst en vooral zijn de materialen een stuk ecologischer - minstens deels gerecycled of recycleerbaar. In onze zoektocht naar eenvoud hebben we bovendien een voorkeur voor ontwerpen in één materiaal. Bij metalen voorwerpen wordt daarom gespeeld met contrasten tussen scherp en rond, tussen vlak en massief. Verschillende soorten beton en composiet worden dan weer op vrije wijze aan elkaar verbonden.
De esthetiek van luchthavens, kantoren en archieven is een interessante invloed in het nieuwe minimalisme, met cleane materialen en licht meubilair dat je kan rollen of opplooien - een uiting van de focus op de essentie. We zien ook veel grijstinten die erbij aansluiten, een subtiel palet dat door de verschillende nuances toch vernieuwend wordt. De kleuren zijn dan ook gesofisticeerder dan bij het oorspronkelijke ninetiesminimalisme. Er wordt daarbij vaak gespeeld met gradaties van doorzichtigheid door het gebruik van transparante materialen – glas, textiel, plastic.