Kruisherenhotel in Maastricht: waar de tijd (bijna) bleef stilstaan

Maastricht heeft er sinds 2005 een belangrijke toeristische trekpleister bij. Het Kruisherenhotel is gelegen in een klooster uit de 15de eeuw en doet zijn oorspronkelijke middeleeuwse stijl alle eer aan. De binnenkant verbaast de bezoekers dan weer met zijn goed geslaagde mix van gotische bombast en hedendaags minimalisme, met onder andere meubilair van Philippe Starck en lichtschakelaars van Gira.

Een lange geschiedenis

In 1438 besliste de Orde van het Heilig Kruis (later de Kruisheren) om zich een eigen klooster te laten bouwen in Maastricht. Het meervoudige complex bekleedde in de daaropvolgende eeuwen verschillende functies, tot het in 1797 in beslag werd genomen door de Fransen. Sindsdien stond het gebouw vaker leeg dan dat het gebruikt werd, tot het in 2000 in opdracht van Chateauhotels & Restaurants door Satijnplus Architecten werd gerestaureerd. Het resultaat is een verbluffend luxehotel waarin dat toont hoe modern design en eeuwenoud erfgoed perfect hand in hand kunnen gaan.

 

Eco meets Kubrick

De spagaat tussen middeleeuwse architectuur en hedendaags design leek bij aanvang onoverbrugbaar. Toch is Satijnplus er samen met zijn interieurpartners op wonderlijke wijze in geslaagd om deze twee extremen elkaar te laten opheffen. De architecten besloten om de middeleeuwse gevel, de binnenwanden en de plafonds te behouden. In het oorspronkelijke middenschip van de kerk brachten ze de receptie, de lobby, drie loungehoeken, drie vergaderruimten, een bibliotheek en een wijnbar onder.

Op de entresol van het middenschip kunnen de gasten zich tegoed doen aan de spijskaart van het restaurant terwijl ze de wanden en de plafonds van de kerk bewonderen. De gedetailleerde afwerking van de kerkmuren, het bonte kleurenpalet van de glas-in-loodramen en de sierlijke welvingen in de plafonds worden verlicht door installaties van de Duitse industrieel vormgever Ingo Maurer. De in de lucht hangende lichtobjecten geven het geheel een buitenaards en bijna surreëel kantje.

 

Individuele kamers

Het hele interieur van het designhotel wordt overigens gekenmerkt door futuristische designs van kleppers zoals Philippe Starck en Henk Vos. Elk van de zestig kamers heeft een individuele toets in de vorm van een kunstwerk of een persoonlijk gedicht. Passend bij de interieurinrichting koos Satijnplus voor het schakelaarprogramma Gira Standaard 55, dat dankzij zijn bescheiden gemodelleerde vorm en met zijn hoogwaardige materialen makkelijk te onderhouden is. Dat geldt overigens ook voor de glansrijke reputatie van het hotel, dat dankzij zijn unieke combinatie van oud en nieuw nu al een vaste toeristische waarde is in het pittoreske Maastricht.

Deel dit artikel:
Onze partners