Kunst op het dak

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen (KMSKA) wordt helemaal gerenoveerd, en zou in 2019 opnieuw moeten openen. Het dak speelt een cruciale rol in het ontwerp van KAAN Architecten. De witte, reflecterende Renolit Alkorbright dakbaan springt onmiddellijk in het oog.

Het 19e-eeuwse neoclassicistische museumgebouw op het Antwerpse Zuid was aan een grondige renovatie toe. Een renovatie die bovendien ook een belangrijke uitbreiding omvatte.

Wat was het plan? De vier voormalige binnentuinen van het historische gebouw zouden plaatsmaken voor een gloednieuw verticaal museum met een 10-tal nieuwe zalen. Binnen de muren van het oude bestaande museumgebouw zou dus een verborgen nieuw museum verrijzen, bedoeld voor hedendaagse kunst. Twee verschillende werelden binnen eenzelfde gebouw.

Om de waardevolle kunstcollectie tegen het daglicht te beschermen zochten de architecten een oplossing om via het dak zoveel mogelijk indirect licht te laten binnenvallen in de museumzalen.

 

Wit, reflecterend en flexibel

De keuze van de architecten was snel gemaakt. De RENOLIT ALKORBRIGHT dakbaan bleek immers perfect te beantwoorden aan deze drie vereisten. De hoge reflectiegraad van deze witte afdichtingsbaan zou zorgen voor maximaal indirect licht. Bovendien biedt deze PVC-P dakbaan dankzij haar flexibiliteit onbeperkte mogelijkheden.

Voor dakdekker ADCO was het daarentegen allemaal niet zo vanzelfsprekend. Het was een moeilijke en vooral tijdrovende opdracht die toch wel heel wat technische vaardigheden vereiste. De 198 koepels werden stuk voor stuk prefab in een atelier opgebouwd. De houten constructies werden eerst bekleed met een zelfklevend dampscherm RENOLIT ALKORPLUS81002.

Om de driehoeken zo strak mogelijk en helemaal waterdicht af te kunnen werken, werden op alle randen stukken metaalfolieplaat RENOLIT ALKORPLAN81170 aangebracht. Daarop werd uiteindelijk de RENOLIT ALKORBRIGHT dakbaan bevestigd. Concreet betekende dit een gepuzzel met veel kleine en op maat gesneden stukken dakbaan.

Toch wel een heel complexe opdracht, temeer omdat de koepels ook nog eens verschillen van formaat. Het architectenbureau wou dat de toppen van alle driehoeken één rechte lijn zouden vormen.

Terwijl de koepels in het atelier werden afgewerkt werd er op de houten constructie van het nieuwbouwdak eerst een 4 mm dikke bitumenlaag aangebracht. Deze extra tussenstap kwam er op speciaal verzoek van de architecten om te vermijden dat de witte ALKORBRIGHT dakbaan tijdens de afwerking van de koepels al te zeer bevuild of eventueel zelfs beschadigd zou geraken.

 

Via de binnenkant geïnstalleerd

Het lijkt misschien vreemd maar de koepels werden via de binnenkant van het museum op het dak geïnstalleerd. In het plafond van de bovenste museumzaal werden dan ook 198 openingen gemaakt. De driehoeken werden gemonteerd en verder afgewerkt met PUR schuim en een dampdichte silicone, de binnenzijde werd bekleed met Gyproc plaat.

Na dit huzarenstuk moest uiteindelijk ook nog het dakvlak afgedicht worden. De 1.60m brede RENOLIT ALKORBRIGHT dakbaan werd versneden tot driehoekige stukken dakbaan en mechanisch bevestigd rond de 198 koepels. Opnieuw een tijdrovende en niet te onderschatten job.

Bron: Renolit
Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners