Xavier Delory neemt graag een loopje met de werkelijkheid. De creaties van deze kunstenaar-fotograaf van eigen bodem zijn een mix van bestaande gebouwen en eigen fantasie. Kijk mee door zijn lens en zie wat allemaal mogelijk is als verbeelding en werkelijkheid samenkomen.
Delory is Brusselaar en god in ’t diepst van zijn gedachten. Photoshop is zijn penseel, bekende architecturale gebouwen zijn canvas. Gezien zijn opleiding als interieurarchitect, creëerde hij aanvankelijk vanuit het oogpunt van design, maar dat liep enigszins uit de hand. Vandaar dat hij besloot de praktische toepasselijkheid te laten varen en zijn creaties “art in its own right” te laten zijn.
Provocatie
Zeggen dat Delory expliciet provoceert is een understatement. Wat hij uithaalt doet menig architectuurliefhebber pijn aan de ogen. Zo vandaliseerde hij als onderdeel van zijn laatste project “Pelgrimage on Modernity” onder meer de Villa Savoye van Le Corbusier, een onbetwist monument in de wereld van de architectuur. Al photoshoppend sloeg hij haar ruiten in en spoot hij schunnigheden in graffitiletters op haar muren.
Tegen idolatrie
“Kunst” weet de een, “heiligschennis” schreeuwt de ander. Mission accomplished denkt Delory. Want daar draait het allemaal om voor Delory: het belang van “onbetwiste” monumenten als de Villa Savoye opnieuw betwisten. Zijn publiek wil hij laten reflecteren en idolatrie in architectuur in het algemeen wil hij aanklagen. Dat doet hij in exposities over heel de wereld, hoofdzakelijk in Europa, al stond hij ook al in Maleisië en Peru.