Kwalitatief hoogwaardig gebouw voor topcollectie beeldende kunst

Museum De Fundatie in het Nederlandse Zwolle is uitgebreid met een spectaculair ellipsvormig volume op het dak van het voormalig Paleis van Justitie. Het neo-classistische gebouw uit 1840 herbergt sinds 2004 de collecties van het Museum, met werken van onder andere Rembrandt, Saenredam, Turner, Monet, Rodin, Van Gogh, Mondriaan en Van der Leck. Daarnaast stelt het museum kleine, maar spraakmakende exposities samen. Onder directeur Ralph Keuning werden deze tijdelijke tentoonstellingen zo succesvol dat uitbreiding van het museum noodzakelijk werd. Bierman Henket architecten ontwierp een ellipsvormig volume dat is bekleed met 55.000 driedimensionale keramische elementen in de kleurnuances wit tot blauw.

Het concept: Art Cloud

Deze Art Cloud, zoals de uitbreiding wordt genoemd, omvat twee open tentoonstellingsvloeren van samen 1.000 m2. De totale capaciteit van het museum is daardoor verdubbeld. Aan de noordzijde biedt een enorme glaswand uitzicht over de oude binnenstad. Een centraal atrium boven de bestaande hal koppelt de nieuwe aan de oude museale wereld. Een glazen lift brengt bezoekers naar de verschillende tentoonstellings- ruimtes.

Het opvallende volume torent boven de Zwolse binnenstad uit en heeft zo’n sterke iconische uitstraling dat het beeld inmiddels de hele wereld rond gaat en de bezoekersaantallen boven verwachting zijn gestegen.

 

De uitdagingen

De realisatie van zo’n futuristische add-on boven het op dak hield heel wat uitdagingen in: een vrij beperkt budget, beperkte bouwtijd (16 maanden), werken in een beperkte, binnenstedelijke ruimte en het feit dat de draagconstructie - acht stalen kolommen op eigen fundering - dwars door het bestaande gebouw loopt, zonder dit al te zeer aan te tasten. Een andere uitdaging lag in het ontwerp zelf.

Architect Henket koppelde in verticale richting het klassieke, statische gebouw aan de vloeiende dynamiek van een eigentijdse uitbreiding. Ook in het interieur contrasteren twee opvattingen: de klassieke aaneenschakeling van rechthoekige museumzalen beneden, versus de vloeiende open ruimtes in het ellipsvormige volume erboven.

 

Duurzame materialen

Er werd wel degelijk rekening gehouden met een maximale verduurzaming van het gebouw. Zowel installatietechnisch als qua certificering van de gebruikte materialen. De keuze voor een traditioneel keramisch product in de gevelafwerking van het gebouw is heel bewust gemaakt. Samen met Koninklijke Tichelaar Makkum is een eeuwenoud ambachtelijk product op een nieuwe manier in de gevel verwerkt.

De uitbreiding voldoet aan alle duurzaamheidseisen voor nieuwbouw: een zwaar geïsoleerde schil, energiearme verlichtingsarmaturen, WTW luchtbehandelingsinstallatie, LTV vloerverwarming en een grote daglichtopening op het noorden. De keramische gevelbekleding is een ambachtelijke, hoogst duurzame materiaaltoepassing, die verder geen onderhoud behoeft.

Door de voegen tussen de tegels wordt het regenwater afgevoerd waardoor de keramische elementen zelf niet vervuilen. De Siniat-gipskartonplaat beantwoordt aan de nagestreefde duurzaamheid. Niet alleen moesten de platen slechts 50 km vervoerd worden, ze werden vervaardigd uit 100% gips en karton, dat oneindig recycleerbaar is.

 

Kenmerkend: de ronde vorm

Het ligt niet voor de hand, maar de wandafwerking van de gebogen volumes werd door Griemink Klazienaveen BV gerealiseerd met buigzame Siniat gipskartonplaten. Volgens zaakvoerder André Griemink stak Siniat er bovenuit door hun intensieve technische Schema’s van buigen van platen op een mal: ondersteuning.

Dat de Siniat platen 50 km verderop in Delfzijl gemaakt worden, was meegenomen. “Het resultaat mag gezien worden”, aldus Bierman Henket architecten. “De vlakken zijn mooi glad en gebogen gerealiseerd. Dit mede dankzij het pleisterwerk van HaBoVo Afbouwgroep uit IJsselmuide. We gebruikten glad pleisterwerk en werkten af met latex verf.”

Bron: Siniat
Deel dit artikel:
Onze partners