'Kwaliteit, service en originaliteit'

Al 80 jaar is Detremmerie actief in de productie van kwalitatieve badkamermeubelen. Met een sterke focus op originele en aangepaste ontwerpen, materialen en productiemethodes weet het bedrijf een goede balans te vinden tussen de modernste productiemethodes en vakmanschap. “Onze klant heeft het recht op een geïndividualiseerde badkamer en kan deze dan ook zelf samenstellen”, vertelt zaakvoerder Koen Ducatteeuw in een interview.

Wat maakt Detremmerie uniek ?
Koen Ducatteeuw: “Detremmerie staat als bedrijf garant voor kwaliteit, service en originaliteit. Sinds jaar en dag staan we gekend voor onze kwaliteit en prima service. We dragen deze pijlers hoog in het vaandel en weten zo generaties klanten te overtuigen om voor Detremmerie te kiezen. Daarenboven voegen onze ontwerpers steeds nieuwe items aan het assortiment toe, zodat het aanbod razend populair blijft. Nieuwe vormen, nieuwe materialen, verfijnde afwerkingen: we zijn super enthousiast om dit uit te werken en na de juiste testen op de markt te brengen. Zo houden we ons 80-jarig assortiment jong en actueel.”

De meeste van de collecties dragen de naam No Limit. Geldt dat ook voor het bedrijf zelf?
“No limit duidt op de uitgebreidheid van ons assortiment. Onze klant heeft het recht op een geïndividualiseerde badkamer en kan deze dan ook zelf samenstellen. Dit kan door een bezoek te brengen aan één van onze 424 showrooms in de Benelux of door deze zelf samen te stellen op onze configurator www.bathroomconfigurator.be. No Limit vertaalt niet alleen  onze honger om groter en beter te worden, maar heeft ook betrekking op service. We willen de klant een no limit service aanbieden. Als een klant of installateur problemen heeft met de plaatsing, kan hij altijd bij onze service dienst terecht voor informatie en raad. We kunnen zelfs mensen ter plaatse sturen om de problemen op te lossen. Uiteraard willen we altijd groter en beter worden, maar niet ten koste van alles . We vinden het belangrijk om op een gezonde manier te groeien en uit te breiden. Momenteel worden de plannen uitgewerkt om onze fabriek 2000 m² uit te breiden, om zo internationaler te gaan werken. De coronacrisis heeft dit iets vertraagd, maar toch gaan we door. We gaan nieuwe markten aanspreken om ons risico meer te spreiden. Groei interesseert ons alleen maar als we de juiste partners te pakken hebben.”

De productie gebeurt in België. Is dit een grote troef?
“De volledige productie van de badmeubelen vindt in Belgie plaats. Hetzelfde geldt voor het ontwerp van de wastafels, de spiegels, de baden en de toiletten. De productie daarvan gebeurt vaak in het buitenland, maar wel binnen Europa. Wij vinden het belangrijk om met Europese kwaltiteitsonderdelen te werken. Door continue automatisatie weten wij steeds meer omzet te maken met hetzelfde aantal mensen. We houden echter de werkgelegenheid op peil door de omzet jaarlijks te laten stijgen. De coronacrisis heeft de mensen gedwongen om enkele weken/maanden thuis te blijven. Deze crisis was voor velen een goed moment om tot zichzelf te komen en te beseffen hoe belangrijk een goede thuis is. Een mooi interieur, een mooie badkamer versterken zeker dit gevoel. Daarnaast is ook het besef gekomen om meer lokaal te kopen. Dit doet onze nationale economie draaien en daar zijn we allemaal direct of indirect afhankelijk van. We voorzien dat de interieur- en sanitairbranche zal opleven en hopen dat de mensen de gevestigde Belgische fabrikanten verkiezen boven de Chinese import of de import uit lageloonlanden. Zo werken we samen aan onze gezamenlijke toekomst.”

Hoe heeft het bedrijf de coronacrisis ervaren ?
“De coronacrisis was voor iedereen een schok, niemand heeft dit ooit meegemaakt en we werden er allemaal mee geconfronteerd. We hebben onze fabriek twee weken gesloten, hoofdzakelijk voor de veiligheid van onze mensen op het zwaartepunt van de crisis. We hebben een fabriek van 16 000 m² waarin onze werknemers ruim afstand kunnen nemen, maar toch was de schrik voor besmetting van buitenaf groot. We hebben de schok kunnen relativeren door het feit dat we als financieel gezond bedrijf de nodige maatregelen hebben getroffen om deze crisis te overwinnen. In deze tijd werd onze toonzaal van nieuwe vloerbedekking voorzien, opnieuw geschilderd en gerestyled en werden tal van nieuwigheden voorbereid voor het najaar. We hebben ook tijd gehad om ons te herbronnen, een gedwongen rustpauze heeft ons deugd gedaan. Zo werden nieuwe wastafels uitgewerkt, die in tal van kleuren leverbaar zijn en krijgen we de No Limit Deluxe en de No Limit round straks in 205 extra RAL kleuren.”

Gebeurt de productontwikkeling intern?
“Onze productontwikkeling doen we in house. We werken hiermee niet samen met externen omdat vaak de toegevoegde waarde daarvan klein is. Zolang we zelf met inspirerende en vernieuwende items kunnen komen, hebben we dit niet nodig. De inspiratie wordt wereldwijd opgedaan op beurzen en diverse interieurs.”

Een 80-jarig bestaan, wat betekent dat voor u, de aandeelhouders en de werknemers?
“Enkele jaren geleden vervoegde ik dit familiebedrijf van de derde generatie als mede aandeelhouder. Mevrouw Marijke Detremmerie is nog steeds betrokken in het bedrijf als aandeelhouder en bij belangrijke beslissingen. De helft van onze werknemers werkt meer dan 12 jaar bij Detremmerie. Zo konden wij vele trouwe werknemers binden aan ons bedrijf en houden we onze knowhow in huis. Als CEO ben je uiteraard trots om met deze gemotiveerde medewerkers jaren succesvol te kunnen werken. Daarenboven is het ook super dat onze klanten en partners ons jarenlang trouw blijven. Zo werken wij in België al jarenlang met sterke partners als Van Marcke, Desco, Dupont, Sax, Schrauwen, Lambrechts. En met namen als Plieger, Galvano, VT Wonen, Baderie, Brugman, Van Munster, Rensa, Solar, Lammering … in Nederland.”

Deel dit artikel:
Onze partners