L28: passieve sociale woningbouw van B-architecten

In Sint-Jans-Molenbeek wordt momenteel de gevel van het opvallende project “L28” gemonteerd. Dit complex naar een ontwerp van B-architecten zal voorzien in 8 passieve sociale woningen, een lage energie-kinderdagverblijf, een ondergrondse parkeergarage en een polyvalente ruimte.

In het Brusselse Sint-Jans-Molenbeek wordt momenteel de gevel van het opvallende project “L28” gemonteerd.  Dit complex, een ontwerp van B-architecten langs de voormalige spoorlijn L28,  zal voorzien in 8 passieve sociale woningen, een lage energie-kinderdagverblijf, een ondergrondse parkeergarage en een polyvalente ruimte.  De rest van de voormalige spoorwegsite zal aangelegd worden als een publiek park van 24.000m² . In de ontwikkeling van het nieuwe gebouw, ging bijzonder veel aandacht uit naar duurzaamheid en lage energie-eisen. Hierdoor werd het ontwerp in 2007 ingezonden als voorbeeldgebouw duurzaam bouwen voor het Brussels gewest én haalde het tevens de selectie.

L28 te Sint-Jans-Molenbeek, B-architecten, 2009, Filip Dujardin.

 

Wedstrijd
Het project L28 is het resultaat van een wedstrijd uit 2006 die in het kader van het wijkcontract Schelde-Maas uitgeschreven werd in opdracht van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek. Het project L28 dankt zijn naam aan de metro- & spoorlijn die vlak langs de site loopt. Om het terrein dat zich op een steenworp van Tour&Taxis bevindt aan te pakken, werden toen vijf teams geselecteerd. Uiteindelijk kwam dat van B-architecten in samenwerking met Fondu Landscape Architects als laureaat uit de bus.
 

Het voormalige spoorwegterrein te Sint-Jans-Molenbeek.

 


Een subtiele landmark
Het ontwerp voor deze site aan de rand van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek is opgebouwd uit een sokkel met daarin een kinderdagverblijf voor 28 kindjes, een parkwachterslokaal en een ontmoetingsruimte met daarop verschoven een kubus met acht sociale woningen. Door de verschuiving van de kubus wordt vanuit de zijstraat een doorzicht behouden naar het toekomstige park op het terrein. Het torentje geeft de straat een duidelijk einde met een klein ‘landmark’. Daarnaast wordt er onder de sokkel tevens een ondergrondse parking voorzien.

L28 te Sint-Jans-Molenbeek, B-architecten, 2009, Filip Dujardin.

 

De sokkel krijgt een vandaalbestendige met betonplaten tot 2,2m. Daarboven wordt alles afgewerkt in voorvergrijsd thermowood. Onder de verschoven kubus staan stalen kolommen schuin ingeplant.

detail van de stalen kolommen, 2009, Filip Dujardin.

 

Een duurzaam bouwconcept
De sokkel dient het bouwblok in de diepte af te werken en het tegelijkertijd ook te openen naar het park met onder meer het parkwachterslokaal, het kinderdagverblijf en de inkom voor de appartementen. Al deze functies werden door het architectenteam opgevat en uitgewerkt met bijzonder veel aandacht voor het lage energieprincipe.

    
De houten gevelopbouw, 2010, Filip Dujardin .

Voor de appartementen- kubus erboven ging men nog een stapje verder. Daar dit gedeelte door zijn vormgeving het meest compacte rationele volume uitmaakte van het project, was het ideaal om het volledig passief te maken. Hierbij werd geopteerd om de wanden op te bouwen uit houten gevelcassettes (zie foto). Deze worden vervolgens opgevuld met gerecycleerde papiervlokken en zullen hierbij een isolatieschil van maar liefst 40 centimeter vormen.

Interieur met houten gevelopbouw, 2010, Jeroen Verrecht.

 


Projectgegevens
Bouwheer: Gemeente Sint-Jans-Molenbeek
Architectuur: B-architecten
Parkontwerp: Fondu Landscape Architects
Hoofdaannemer: Gillion Construct
Stabiliteit: Studieburo Mouton
Technieken: Gebotec

Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners