Het parkeerdag van het shoppingcenter in Ninove was dringend aan een update toe. L3M architecten (nu OSK-AR) nam de renovatie voor zijn rekening. Lekkages behoren voortaan tot het verleden, deels door de toepassing van een Triflex-coating.
"Het zal me nu echt verbazen als er nog grote problemen ontstaan." Aan het woord is Bart Meganck, ingenieur-architect bij OSK-AR. Het complex werd in 2002 opgeleverd en een paar jaar later ontstonden volgens hem de eerste problemen. Meganck: "Dat was door ons bij aanvang al voorspeld. Het parkeerdak werd destijds met betonnen tegels gelegd. De ondervloer was niet egaal genoeg en daarom hadden de tegels te veel ruimte. Ze begonnen te klapperen." Voor de mensen die er overheen reden vervelend, maar de winkeliers onder de parkeergarage hadden er volgens de architect pas echt last van.
Lekkages
Het dak was namelijk lek en daardoor hadden de winkeliers last van tientallen lekkages. Als noodoplossing werden open gezaagde pvc-buizen bevestigd, die het overtollige water moesten opvangen. De situatie vroeg echter om een permanente oplossing. Meganck vergeleek verschillende dakconstructies met elkaar, woog voor- en nadelen tegen elkaar af, zocht contact met producenten en bekeek gerenoveerde parkeerdekken.
Deze studie nam een klein jaar in beslag, maar toen was de architect overtuigd van de juiste constructie "Ik wilde voorkomen dat we binnen vijf jaar weer tegen dezelfde problemen aanlopen." Het parkeerdak werd uiteindelijk tot op de draagvloer ontmanteld. Tegels, isolatie, werkelijk alles werd er af gehaald.
Stelselmatig
Toen kon opnieuw worden begonnen met de opbouw door Asphalis SA. De ongelijkheid van de draagvloer werd aangepakt met een egaliserende laag. Daarop kwam een waterdichtingslaag, een XPS- isolatielaag van 60 millimeter, een drainagelaag van 15 millimeter en gewapend beton van 8 centimeter met de nodige uitzettings- en krimpvoegen. Tot slot werd een coating van Triflex aangebracht als tweede waterdichte laag en als bescherming van het beton.
Er werd in fases te werk gegaan. Meganck: "We hebben het stelselmatig opgebouwd. Iedere laag is telkens geïnspecteerd." Voor het aanbrengen van het beton is bijvoorbeeld uitgebreid de tijd genomen. '"We hebben kleine hoeveelheden tegelijk aangebracht, zodat we konden controleren of het niet te veel krimpt. En dus gaat scheuren." De fasering was ook nodig om het naastgelegen parkeerdak ononderbroken bereikbaar te houden.
Meganck is tevreden met het eindresultaat. "We hebben echt heel goed samengewerkt met een ieder. Het was de eerste keer dat we zoiets moesten aanpakken in een door ons ontworpen gebouw en hopelijk en waarschijnlijk ook de laatste keer."