Voor de Brusselse designwinkel La Fabrika is het dubbel feest dit najaar. Niet alleen worden er 10 kaarsjes uitgeblazen. Als kers op de taart verhuist de winkel ook naar een nieuw pand in de Brusselse Dansaertstraat.
Op tien jaar tijd groeide de meubel- en designwinkel La Fabrika uit tot een begrip voor liefhebbers van mooie objecten in Brussel. Een hedendaagse selectie, verrassende interieurcombinaties en een kleurrijk aanbod vormen de vaste waardes van het huis. Het avontuur dat in 2010 voor initiatiefneemster Kelly Claessens begon, is ondertussen een flinke tiener geworden.
“Het voelt heel goed om in het centrum van Brussel te kunnen blijven,” zegt Kelly Claessens. “Ik ben hier gestart, ik ben hier gegroeid en heb hier mijn klanten gevonden. Ik zag La Fabrika niet onmiddellijk elders.” In de historische ruimte met hoge plafonds in het centrum van de Dansaertstraat huisde voordien Hoet Optiek, gekend om de opvallende brilmonturen. Met La Fabrika krijgt het pand op nummer 97 er een waardige designopvolger bij.
“Wat er mag worden verwacht van de nieuwe plek? Ik heb nooit echt de trends gevolgd,” gaat Kelly Claessens verder. “Roze was tien jaar geleden duidelijk een trendkleur, maar dat is ondertussen een blijver geworden. Het ene jaar is het wat donkerder of lichter, maar je doet er vandaag niets mis meer mee. Smaken evolueren en ook mijn selectie wordt volwassener zonder de typische La Fabrika touch te verloochenen. Ik mix graag, de styling blijft belangrijk en het aanbod wordt breder.”
Een nieuw ruim pand betekent ook inhoudelijke aanpassingen. Naast de bestaande Scandinavische merken komen er ook nieuwe designmerken bij zoals het Canadese lampenmerk Lambert & Fils, het Duitse Zeitraum en tafels van het Belgische duo Armand & Francine. Kleur blijft in het geheel een belangrijk element. “Ik merk dat La Fabrika toch gekend staat voor de frisse aanpak. Het gebeurt vaak dat klanten binnenkomen met het idee een grijze sofa te kopen. Ze gaan zelden weg met een grijs exemplaar. Ik geloof niet in steriele interieurs. Het mag allemaal wat fris ogen.”
De belangrijkste trend dit najaar heeft echter niets met kleur en vorm te maken. “Door de verplichte halt die de crisis ons de laatste maanden oplegde wordt het interieur weer belangrijk. De rush viel voor heel wat mensen weg en er wordt - al dan niet verplicht - meer tijd thuis besteed. Ook het thuiswerken krijgt een heel centrale plek in het interieur. De consument is zich daar heel bewust van. Twintig jaar geleden was cocoonen de trend. Dat was nogal gefocust op het interieur en het individu. Vandaag zie ik het breder dan dat. Spreek gerust van Bubbel Cocoonen, een gezellig interieur voor kleine groepen.”