Wanneer een liftsysteem veroudert, merkt u dat de liften steeds minder goed presteren. Dan is het tijd om er experts bij te halen. Maar hoe kan u dat doen zonder de werknemers het leven zuur te maken?
In de meeste gebouwen zijn liftmoderniseringen complex. Maar in kantoorgebouwen vormen de drukke periodes unieke uitdagingen. Deze periodes liggen gewoonlijk vroeg in de ochtend, tijdens de lunchpauze en wanneer iedereen naar huis snelt aan het einde van de dag.
Op deze momenten lopen liftsystemen vaak op volledige capaciteit. Beeld u nu in dat één van de liften buiten dienst is voor een modernisering. De wachttijden, die geen enkel drukbezet persoon apprecieert, zouden dan ondraaglijk kunnen worden.
Tegenwoordig is er een arsenaal aan technologieën die de storing in uw commercieel gebouw kunnen beperken tijdens een liftmodernisering. Schindler gaat in deze blogpost dieper in op drie van die technologieën.
BESTEMMINGSBESTURINGSSYSTEMEN
Een van de beste manier om de impact van een liftmodernisering te beperken, is het gebruiken van een bestemmingsbesturingssysteem. Deze technologie optimaliseert de capaciteit van de overgebleven liften. Zo kan u één lift buiten dienst zetten zonder de verkeersstroom aan passagiers te beïnvloeden en werknemers te frustreren.
Meer nog, u kan het systeem installeren nog voor u de modernisering start. Met een bestemmingsbesturingssysteem, zoals het Schindler PORT 4D, kiezen de passagiers hun gewenste verdieping vooraleer ze de lift instappen. Het systeem groepeert vervolgens de passagiers op basis van hun bestemming. Dit beperkt het aantal onnodige stops en brengt passagiers sneller naar hun bestemming.
Een bestemmingsbesturingssysteem heeft ook andere voordelen, zoals toegangscontrole en energiebesparing. U kan bepaalde gebieden zoals de lobby of restaurant aanduiden als publieke zones, terwijl andere verdiepingen beveiligd kunnen worden met een sleutelkaart. Minder onnodige trips betekent ook minder energieverbruik. Met de Schindler PORT ECO modus, kan u tot wel 40 procent energie besparen.
DE NIEUWSTE LIFTMACHINES
Er komt veel bij kijken om een lift met een capaciteit van 1.600 kg twintig verdiepingen te verplaatsen. Om de nodige energie te produceren, hebt u grote machines nodig. Die machines zijn in oudere hoogbouwgebouwen vaak de grootte van een kleine auto en kunnen tot wel 10 ton wegen. Gebouwen werden vroeger letterlijk rond deze machines gebouwd. Een dergelijk systeem moderniseren is geen gemakkelijke opdracht. Uw gebouw is niet langer een omhulsel met grote open ruimtes om gigantische machines in te verplaatsen.
Gelukkig is technologie geëvolueerd. De machines van tegenwoordig kunnen rechtstreeks binnenin de machinekamer van de lift samengesteld worden. Dit beperkt de werkzaamheden en storing voor de bezoekers van het gebouw. De machines arriveren in kleinere onderdelen die tussen de gangen en deuren passen en die op de bovenste verdiepingen kunnen afgeleverd worden met de bestaande liften. De machines worden zelfs geïnstalleerd op basis van de blauwdruk van het oude gebouw, zodat de ondersteunende structuren onveranderd blijven.
GEFASEERDE MODERNISERING
De derde manier om liftupgrades efficiënt te laten verlopen, is met gefaseerde modernisering. Als u de directe kosten en de impact op de huurders wil beperken, kan dit de juiste oplossing zijn voor uw gebouw.
Een gefaseerde modernisering wordt gewoonlijk afgewerkt in twee stappen.
Eerst wordt het “brein” van de lift geüpgraded. Een nieuw besturingssysteem verbetert de prestaties, ritkwaliteit en het beheer van het verkeer in uw liften. Tegelijkertijd worden ook de energie-efficiëntie en de nieuwste veiligheidsnormen verbeterd.
Ten tweede worden de overgebleven onderdelen (zoals de machines en de deuren) vervangen. Deze aanpak geeft u de voordelen van een nieuwe lift, zonder al te zwaar te wegen op de portemonnee en de huurders.