170 high-end suites, een receptie, rooftoprestaurant en skylounge op 26 meter hoogte, een fitness, een wellness en vergaderzalen: het Mövenpick Brussels Airport-hotel in Zaventem biedt zijn gasten vanaf dit najaar alles wat hun hartje begeert. Met zijn prominente ligging, adembenemend 360°-uitzicht en unieke ‘gordijngevels’ – zowel in glas als beton – beschikt het statige complex over enkele waardevolle troeven. Het ontwerp is van de hand van Buro Architectuur.
Mövenpick Brussels Airport verrees aan de rand van het verouderde bedrijvenpark Keiberg, vlak naast de Brusselse Ring. Het luxehotel van projectontwikkelaar Fjord RED, met uitbating onder franchise door de Franse Accor-groep, is een van de eerste exponenten van een veelbelovende (her)ontwikkeling met werk-, verblijfs- en ontspanningsmogelijkheden. Het speelse ontwerp, dat ontsproot uit de creatieve koker van Buro Architectuur, is een knipoog naar het Belgische surrealisme.
De architecturale blikvangers zijn de transparante bovenverdieping die de receptie, het rooftoprestaurant en de skylounge herbergt en de gevels in architectonisch beton, in de vorm van strakke witte panelen die op specifieke plekken werden uitgerust met geïntegreerde plooien. Deze golvende ornamenten staan symbool voor wapperende gordijnen. Op de kopgevels zijn de sierlijke ‘gevelgordijnen’ 3,2 meter breed en meer dan 20 meter hoog, waardoor het gebouw meteen in het oog springt. Bovendien combineren ze twee verschillende afwerkingen (glad en microgewassen) en tinten (crèmewit en beige), waardoor er sprake is van een subtiel contrast.
“We hebben de gevelpanelen vervaardigd op basis van een parametrisch ontwerp, dat we digitaal aangeleverd kregen via de architect", vertelt Maarten Durnez van prefabbetonleverancier Enjoy Concrete. "Dit had heel wat voeten in de aarde, want we stelden al meteen vast dat de gordijnstructuren in hun initiële vorm niet ontkistbaar waren. Via eigen 3D-modellering en 3D-geprinte maquettes zijn we gelukkig toch tot een valabel alternatief gekomen dat aan ieders wensen en eisen voldeed. Vervolgens hebben we de gevelpanelen op ware grootte geproduceerd met behulp van speciale mallen in gefreesde EPS, volgens een uitgekiend driestappenplan. Tijdens onze intensieve zoektocht naar de optimale oplossing hadden we nog twee andere opties in overweging genomen – textielbekisting en bekisting met 3D-geprinte betonmallen – maar afgaande op het uiterst geslaagde eindresultaat kunnen we stellen dat we de juiste keuze gemaakt hebben.
Het nieuwe hotel wordt gerealiseerd in drie fases. Van fases 1 en 2 – lees: de langgerekte vleugel evenwijdig met de Brusselse Ring en het korte tussenvolume, die samen een L vormen – is de ruwbouw zo goed als klaar. Van fase 3 – de tweede langgerekte vleugel, die haaks op de andere wordt ingeplant – is voorlopig enkel het gelijkvloers gebouwd.
De ruwbouw van Mövenpick Brussels Airport bestaat hoofdzakelijk uit beton: ter plaatse gestorte wanden, kolommen, predallen, holle en volle wanden … “Naarmate de hoogte van het gebouw toenam, zijn we in functie van de uitvoeringssnelheid geëvolueerd van ter plaatse gestorte naar holle en volle prefabwanden”, vertelt Bart Reyniers, projectmanager bij aannemer AB-Eiffage. “Daarnaast hebben we ook een aantal metselwerkwanden gerealiseerd, maar dat was eerder beperkt. Zodra de draagstructuur klaar was, zijn we gestart met de plaatsing van de gevelpanelen in wit architectonisch prefabbeton. Op de langsgevels zijn deze in bandvorm gemonteerd – inclusief elementen van 1,4 meter hoog met geïntegreerde ‘gordijnstructuur’ tussen de raamopeningen – terwijl de kopgevels zijn uitgerust met grote panelen tot 5 meter hoog en 9 ton zwaar. Deze laatste zijn rechtopstaand vervoerd via uitzonderlijk transport, zodat we ze met behulp van één torenkraan op hun plaats konden hangen.”
De grootste uitdaging was echter de opbouw van het dakniveau, geeft Bart Reyniers aan. “De realisatie van de onder- en bovenbouw was behoorlijk rechttoe rechtaan, maar dat veranderde zodra we de achtste verdieping bereikten. Daar werd het plots een heel stuk complexer, aangezien het hotel zich pal onder een van de aanvliegroutes van Brussels Airport bevindt. Daarom golden er strenge restricties met betrekking tot de maximale bouwhoogte. Om deze te verzoenen met de toegankelijkheidseisen zitten er allerhande verlaagde zones in het dakoppervlak, waardoor er sprake is van vijf à zes verschillende dakniveaus. Het was een huzarenstukje om die puzzel volledig in elkaar gebokst te krijgen. Daarnaast moesten we ook alvast rekening houden met de aansluiting op fase 3, terwijl daar nog geen finale plannen of modellen van bestonden. Daarom moesten we ons louter baseren op tekstuele info. Dit had de nodige implicaties voor onder meer de uitlijning van de gordijngevels op de bovenverdieping en de gevelpanelen in architectonisch prefabbeton. Desondanks zit het hotel op schema voor opening dit najaar!”