Nu de pandemie al bijna twee jaar lang voor onzekerheid en beperkingen zorgt, trekt de nevel hopelijk stilletjes aan op en is er opnieuw ruimte voor optimisme. Zo blijkt met name kleur een indicator te zijn van de sociale gemoedstoestand. Vertrouwen, lichtheid, een hernieuwde spontaniteit, de zoektocht naar visuele vernieuwing,... bepalen welke kleuren we in 2022 zullen zien opduiken. Die voorspelling is trouwens niet zomaar uit iemands hoed getoverd, maar het resultaat van een inten-sieve, maandenlange analyse van de Caparol FarbDesignStudio en het Institut für Trendforschung (ITT) aan de Hochschule Hildesheim (HAWK). 'Scouting' is de naam van deze methode, aan de hand waarvan interieurbeurzen, de meest uiteenlopende bronnen uit de modewereld en productdesign gericht kunnen worden geëvalueerd.
De verrassing: rosémauve Flamenco 110 is de trendkleur van het jaar
De kleur van het jaar verbaast alleen op het eerste gezicht, want als je goed kijkt, drukt rosémauve precies uit waar mensen naar op zoek zijn: geluk en vernieuwing, lichtheid en vertrouwen.
Een gelukkig gevoel is erg belangrijk. Mauve is een veelzijdige tint tussen rood en paars en heeft warme en koele nuancen waardoor er tal van mogelijkheden zijn om je een gelukzalig gevoel te geven. Naargelang de manier waarop je de tint combineert, bereik je verschillende effecten. Rosémauve Flamenco 110 omvat alles wat 2022 op het vlak van kleur voor Caparol in petto heeft.
De kraanvogel: het symbool van het jaar
Ook de kraanvogel is een symbool voor geluk en gezondheid. Dat blijkt zelfs al uit de mythologie van de oude Grieken. Deze trekvogel met zijn grote vleugels is in vele culturen een zinnebeeld van ge-zondheid, optimisme, het verhevene en natuurlijk doorzettingsvermogen. We zien een opmerkelijk evenwicht: Opvallend, maar niet opdringerig. Sterk en tegelijk zacht. Onafhankelijk en toch verzoenend. Daarom past de vogel ook zo goed bij de kleur mauve.