Marmoleum sluit aan op de onderwijsfilosofie

Het nieuwe gebouw van de John Paul College (JPC) Kindergarten in Australië ademt de Reggio Emilia visie op lesgeven en leren. Reggio Emilia is een pedagogische benadering die kinderen als bekwaam, sterk en leergierig beschouwt. Deze leerstijl legt de nadruk op praktijkgericht onderwijs waarbij kinderen zelf op ontdekking gaan en al hun zintuigen aanspreken. Daarbij worden ze begeleid door hun leerkrachten, en niet geleid.

Het programma van de kleuterschool is erg gericht op kunst en natuur, en wil kinderen stimuleren om problemen creatief op te lossen, om sterk in te zetten op persoonlijke projecten en groepsprojecten, en om met een verwonderde blik naar Moeder Natuur te kijken.

Ter ondersteuning van dit programma leidde Deicke Richards Architects de samenwerking met een team van diverse stakeholders in goede banen. Het doel was een designkader te ontwikkelen dat gericht is op een boeiende ervaring met klimaat, vorm (externe ruimtes, interne ruimtes en overgangsruimtes), licht, kleur, materialen en textuur, geur, geluid en smaak. Binnen werd gekozen voor een Marmoleum vloer, omdat die naadloos aansluit op de design- en onderwijsfilosofie.

gezonde vloer zonder plastic

Marmoleum wordt gemaakt van natuurlijke grondstoffen, waarvan de meeste groeien en hernieuwbaar zijn. Het materiaal wordt CO2-neutraal geproduceerd – er wordt dus geen compensatie toegepast – en kan aan het einde van zijn levensduur op duurzame wijze gerecycled worden. Marmoleum is een gezonde vloer zonder plastic en volgens de British Allergy Foundation ook geschikt voor astma- en allergielijders. Dankzij de lijnzaadbasis is Marmoleum van nature bacteriostatisch: deze vloer gaat de verspreiding van bacteriële en virale infecties tegen, en creëert zo een betere omgeving voor de kinderen én de leerkrachten.

Het nieuwe kleuterschoolgebouw heeft een heel logische lay-out. Twee klaslokalen worden gescheiden door een centraal voorzieningenblok, en komen uit op een ruime veranda die uitmondt in de 'piazza' of het groene hart. Elk lokaal heeft een intern 'atelier' waar de kleuters even alle andere activiteiten achter zich kunnen laten. In klaslokaal 'The Burrow' zit een verzonken studio, en in 'The Nest' een speelse, huiselijke structuur. Deze unieke atelierruimtes zijn volledig gericht op creatieve verkenning en verbeteren de kunstgerichte leerervaringen van de kinderen.

Waarden integreren

De doordachte leerervaringen van de JPC Kindergarten tonen aan hoe een kleuterschool – of om het even welke onderwijsinstelling – haar waarden kan integreren in de vormgeving van de ruimtes en omgeving.

Het in 1994 opgerichte Deicke Richards staat bekend om zijn samenwerkingsprogramma's en inclusieve cultuur. DR stelt zijn designvaardigheden ten dienste van een maatschappelijk doel, en dat blijkt ook uit het gemeenschapsproject voor de JPC Kindergarten.

Deel dit artikel:
Onze partners