Het MAS, dat moet je gezien hebben. Maar ook aan de voet van het MAS worden bezoekers verwend. Het Museum Aan de Stroom kijkt terug op de lange geschiedenis van
uitwisseling tussen de stad en de wereld. De Founder paviljoenen gunnen
nieuwsgierige kijkers ook een blik op het hier en nu. En op de toekomst. In nauwe samenwerking met de Founders heeft Crepain Binst Architecture
zorgvuldig gezocht naar een uitgekiende scenografie die het unieke
karakter en de essentie van elke Founder vat en toch een uitzonderlijke
meerwaarde biedt aan de belevenis van het MAS.
Luc Binst: “Het maatschappelijk engagement van de Founders voor de
toekomst van de stad Antwerpen werd vertaald in 3 unieke concepten die
elkaar én de MAS-belevenis versterken.”
Foto: Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen
Havenpaviljoen
Beleef de haven aan de voet van het MAS. Dat is wat het Gemeentelijk Havenbedrijf wou bereiken toen in 2009 de
wedstrijd werd uitgeschreven. Aan een divers publiek de haven laten
ontdekken, beleven en beter leren kennen is de voornaamste uitdaging van
dit project.
Recent opende het Havenbedrijf zijn MAS havenpaviljoen dat
gratis toegankelijk is. Het concept is gebaseerd op een SILO-vorm,
hangend midden in de ruimte waarin een 360° panoramische projectie wordt
voorzien. Via filmbeelden en geluiden dompelt het reuzegroot
projectiescherm de toeschouwer onder in de haven en geeft je het gevoel
alsof je er echt aanwezig bent. Bij dit project is naast de
interieurarchitectuur de “mediatectuur” primordiaal: er werd gestreefd
naar een perfecte integratie van vorm en boodschap, van architectuur en
media.
Absolute blikvangers zijn:
- De unieke 360° filmprojectie die de toeschouwer een kwartier lang verwendt.
- Interactieve informatieschermen: deze aanraakschermen laten de bezoeker zelfstandig en op zijn tempo de haven herontdekken.
- Live beelden uit de haven: de komst van de grootste containerschepen kan je vanuit het havenpaviljoen voortaan live volgen.
- Een havenkaart met een diameter van 6 meter herinnert eraan hoe
uitgestrekt de haven van Antwerpen is tegenover de Antwerpse binnenstad
en de omliggende gemeenten.
Umicore Zilverpaviljoen
Het tweede expo-concept van Crepain Binst Architecture behoudt en
versterkt de bestaande transparantie van de MAS-paviljoenen. Om de fijn
gedetailleerde zilveren kunstwerken tot hun recht te laten komen in het
bijna zes meter hoge paviljoen, zijn vier mobiele vitrines ontworpen als
ruimtebepalende elementen, geplaatst volgens de huidige zichtlijnen. De
buitenmaatse afmetingen van de vitrines – meer dan vier meter lang,
juist geen zes meter hoog - verwijzen niet alleen naar elementen in de
onmiddellijke omgeving (het MAS, de Schelde, de dokken) maar ook naar
de industriële activiteiten van Umicore, dat wereldwijd in 80
vestigingen onder meer edele metalen recycleert.
De tentoonstelling slaat een brug tussen oude en hedendaagse kunstwerken
en is opgebouwd rond drie thema’s: water, design en Antwerpen. Centraal
in het thema Antwerpen staat het kunstwerk ‘Bonheure’ van de Antwerpse
ontwerper Nico Taeymans. De vitrines bevatten niet alleen de stukken van
het Zilvermuseum, ze zijn zelf ook opgebouwd uit de grondstof waaruit
Umicore zilver recycleert: e-scrap, elektronisch afval. Op die manier
vertellen de vitrines hun eigen verhaal en maken ze integraal deel uit
van de expositie.
De opbouw van de vitrines vormt op zich een indrukwekkend ‘industrieel
kunstwerk’. De montage van de staalstructuur gebeurde volledig ter
plaatse, gevolgd door het van onder naar boven aanbrengen en manueel
vullen van de horizontale stroken ‘scrap’. Samen bevatten de vier
vitrines ongeveer 10 ton e-scrap, 7.5 ton glas en meer dan 5 ton staal.
Ondanks het gewicht van bijna zes ton per element, kan één persoon
zonder hulpmiddelen de vitrines gemakkelijk verplaatsen!
Edwin Remmerie: “Het beeld van vier enorme mobiele vitrines gevuld met
e-scrap en zilver geeft op een eenvoudige maar krachtige manier de
relatie weer tussen Umicore en het Zilvermuseum Sterckshof: afval wordt
symbolisch omgesmeed tot kunst.”
Diamantpaviljoen
Het ‘Diamantpaviljoen’ is het laatste pareltje verbonden aan het Museum
Aan de Stroom dat door Crepain Binst Architecture wordt vormgegeven. Dit
nieuwe Diamantpaviljoen wordt een bijkomende troef voor de Antwerpse
diamantsector en sluit naadloos aan bij de paviljoenen van twee andere
toonaangevende Antwerpse boegbeelden: het Havenpaviljoen en het Umicore
Zilverpaviljoen.
“Iedereen kent natuurlijk de schoonheid en de waarde van diamanten, maar
velen zijn niet vertrouwd met de rijke geschiedenis, de knappe
ambachtslieden, het economische belang en tal van andere aspecten van
deze nochtans typische Antwerpse sector. In het Diamantpaviljoen willen
wij daarom zo veel mogelijk geïnteresseerden laten kennismaken met de
unieke wereld van de diamantsector,” aldus Nishit Parikh, voorzitter van
het Antwerp World Diamond Centre
Het expo-concept van Crepain Binst Architecture is geïnspireerd op de
karakteristieke gefacetteerde vorm van diamanten. Deze facetten werden
vertaald tot een abstract driehoekig raster, een ‘diagrid’, dat de basis
vormt voor de volledig organisatie van het paviljoen. Op dit raster
worden vervolgens een aantal ‘diamanten’ geplaatst, die de bezoeker de
kans geven interactief het verhaal van diamanten te ontdekken doorheen
het hele paviljoen.
Tijdens de belangrijkste openingsdata van het MAS van 4 mei t.e.m. 17
mei zal in het Diamantpaviljoen een eerste tentoonstelling te
bezichtigen zijn. Blikvangers worden ongetwijfeld een aantal
pronkstukken uit de HRD Awards, de tweejaarlijkse gerenommeerde
juwelenwedstrijd. Ook het befaamde diamanten tennisracket zal er te
bewonderen zijn.