Meer dan 1000 KMO’s richting digitalisering: ExperienceCenterBouw van Buildwise inspireert en ondersteunt bouwsector

Na een jaar inzet boekt het project ExperienceCenterBouw indrukwekkende resultaten in het begeleiden van de bouwsector richting digitalisering. Met meer dan 45 demonstratie-acties – zowel in het Experience Center van Buildwise in Zaventem als via een mobiele hub – heeft het initiatief al meer dan 1000 kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) in de bouw bereikt. Daarnaast hebben bijna 200 aannemers maatwerkadvies ontvangen om digitale technologieën effectief te implementeren in hun bedrijf. Concreet gaat het om zaken als 2D- en 3D-meettechnieken, kunstmatige intelligentie (AI), Building Information Modeling (BIM) en digitale planningtools. Het project, dat nog loopt tot eind 2025, wordt deels gefinancierd door Buildwise zelf, en deels door EFRO en VLAIO.

De demonstraties binnen het project richten zich op relevante digitale technologieën zoals:

  • 2D- en 3D-meettechnieken,
  • Kunstmatige Intelligentie (AI),
  • Building Information Modeling (BIM),
  • Digitale planningstools.

Elke demo is afgestemd op de praktijk van specifieke bouwberoepen, van vloerders over installateurs tot dakwerkers, inclusief praktijkvoorbeelden van collega-aannemers. Door te werken op basis van realistische scenario’s, krijgen deelnemers inzicht in hoe technologie hun dagelijkse activiteiten kan ondersteunen en optimaliseren.

Technologie naar de bouwplaats

Naast de Experience Centers in Limelette en Zaventem heeft de mobiele hub een essentiële rol gespeeld in het vergroten van het bereik. Deze vrachtwagen vol technologieën biedt bouwprofessionals de mogelijkheid om digitale toepassingen in reële werkomstandigheden te testen.

Het project beperkt zich niet tot demonstraties. Voor aannemers die de volgende stap willen zetten, biedt ExperienceCenterBouw intensieve begeleiding en praktische tools, zoals implementatiegidsen en workshops. Deze aanpak maakt de vertaalslag van technologie naar de dagelijkse praktijk eenvoudig en haalbaar voor bouwbedrijven.

Circulaire bouwmodellen

“Digitalisering is een cruciale strategie om uitdagingen binnen de bouwsector – zoals productiviteit, personeelstekorten en rentabiliteit  – aan te pakken”, zegt Bart van de Pol, projectverantwoordelijke ExperienceCenterBouw bij Buildwise. “Daarnaast draagt het bij aan bredere maatschappelijke doelen zoals het versnellen van de renovatiegolf en circulaire bouwmodellen. Het project ExperienceCenterBouw speelt een sleutelrol in het versnellen van deze digitale transitie. We richten ons daarbij bewust zowel op eenmanszaken als op middelgrote bedrijven, met een scherpe focus op oplossingen die een verschil kunnen maken, maar toch betaalbaar en vlot te implementeren zijn.”

Bron: Buildwise
Deel dit artikel:
Onze partners