Metrostation Koning Boudewijn in een glanzend nieuw kleedje

Sinds enkele weken is het nieuwe inkomgebouw van het Metrostation Koning Boudewijn in Laken volledig in gebruik genomen. Voor het ontwerp deed de MIVB/STIB beroep op het architectenbureau GS3 Associés. De opdracht was een esthetisch gebouw te creëren waarin de installatie van de toegangscontrole tot het netwerk is ondergebracht en dit volgens de normen van het Brusselse metro-netwerk.

Herkenningspunt

De architect ging op zoek naar een volume dat de indruk geeft van een gebouw in beweging. De vluchtlijnen van het gebouw moeten in dialoog treden met de lange, trage helling naar de hoger gelegen wijk. Het gebouw wil daarenboven een herkenningspunt zijn, een nieuwe mijlpaal in het stadsbeeld. De opvallende kleur lokt de mensen naar de onderwereld van de metro.

 

Alucobond

Het inkomgebouw werd een sterk staaltje van hedendaagse vormgeving waarbij alle betrokken uitvoerders naar verluidt hun technische grenzen dienden te verleggen. Voor de gevelbekleding opteerde de architect voor een materiaal dat de 3D-vormgeving naar eigen zeggen het beste tot uiting kon brengen, namelijk Alucobond. Deze aluminium composiet plaat blinkt volgens de producent uit in strakheid en is uiterst onderhoudsvriendelijk.

 

Veranderende kleur

Binnen het gamma van Alucobond koos de architect voor CUPRAL 913. Dit is een kleur uit de Spectragroep, kleuren die veranderen afhankelijk van de kijkhoek. Cupral varieert van oranje tot rood. Ook de volledige binnenzijde van het gebouw is met Alucobond bekleed, daarom werd de onbrandbare Alucobond-A2 geplaatst.

 

Openingen

Naast het plafond en de wanden werd eveneens het schuinoplopend dak van een Alucobond cassettebekleding voorzien, met bijzondere aandacht naar waterdichting en regenwaterafvoer. De verschillende ronde dakopeningen waarvan de opstanden eveneens met Alucobond bekleed zijn, trekken de aandacht. Met de integratie van verschillende ledlijnen wordt ook ’s avonds de opmerkelijke vorm van dit gebouw in de kijker gezet.

Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners