Een parkeergebouw ontwerpen voor meer dan 450 wagens en tegelijk de impact op de omliggende woningen beperken, is geen sinecure. MH1 Architecten uit Maastricht deed het in Middelkerke. Das Bauer Kabinett staat in voor de bouwaanvraag en fungeert als uitvoerend architect.
De tijdelijke vereniging kreeg de opdracht van de gemeente Middelkerke om een parkeergebouw te ontwerpen voor 476 wagens met één half ondergronds niveau, drie verdiepingen en een parking op het dak.
Impact beperken
Het parkeergebouw grenst aan drie zijden aan woningen die bestaan uit één bouwlaag en een dak. De ontwerpers beperken de impact op de woningen door de behandeling van het volume en een slimme organisatie van de circulaties. Het afronden van de hoeken volgt de rijcurves en maakt het gebouw minder hard. De gevel wordt als een verfijnde voile over de structuur heen gedrapeerd. De verticale houten lamellen verspringen ten opzichte van elkaar zodat er een geleding ontstaat die niet sec de verdiepingshoogte volgt.
Om het gebouw minder massaal te laten overkomen wijkt de kopgevel op de derde verdieping terug en laten de ontwerpers op de bovenste verdieping een halve parkeerstrook weg.
Makkelijk parkeren
Schuine parkeervakken vergemakkelijken het parkeren. Ook zijn er geen kolommen geplaatst tussen de parkeervakken, wat zorgt voor een transparant en overzichtelijk gebouw. De ligging van de hellingsbanen maken dat de omliggende bewoners zo weinig mogelijk last hebben van de koplampen van omhoog- en omlaagrijdende wagens.
Natuurlijke ventilatie
Vanwege de brandvoorschriften en de kustomstandigheden wordt de constructie volledig uitgevoerd in prefabbeton. De draagstructuur is volledig losgekoppeld van de gevelinvulling. De transparantie van de gevel laat toe om de parking over de volledige hoogte natuurlijk te ventileren. Dankzij die natuurlijke ventilatie is een mechanisch rook- en warmteafvoersysteem overbodig, een duurzaam uitgangspunt zowel in tijd als op het vlak van energieverbruik.