Op donderdag 12/03/2015 is Michael Graves, de beroemde Amerikaanse architect en designer die deel uitmaakte van de New York Five, overleden. Hij was 80 jaar oud en stierf een natuurlijke dood in zijn woning in Princeton, New York. Graves heeft vooral in de jaren 70 een grote invloed gehad op de overgang van het modernisme naar het postmodernisme. Naast gebouwen ontwierp hij ook talloze designs voor merken zoals Alessi, Target en J.C. Penney.
Wanneer in 1934 werd Michael Graves geboren in Indianapolis zat het ontwerpen al in zijn bloed. Reeds op zijn 28ste had hij verschillende academische onderscheidingen op zijn naam staan en doceerde hij in Princeton. Tegen het einde van zijn carrière had hij meer dan 350 gebouwen ontworpen en meer dan 2000 producten gedesignd. Eén van de bekendste daarvan is de theepot van Alessi uit 1985.
In het begin van zijn carrière was Graves sterk beïnvloed door de moderne stijl van Le Corbusier, maar niet veel later begon hij meer en meer met kleuren te werken en voegde hij op een speelse manier klassieke details toe aan zijn plannen. Door de combinatie tussen deze historische motieven en de structuren uit het modernisme hielp Graves de postmodernistische stroming vorm te geven. Een ander typerend kenmerk voor Graves’ stijl is het gebruik van belangrijke culturele en nationale symbolen die hij dan op een moderne manier vormgaf. Eén van zijn favoriete uitdrukkingsvormen hiervoor waren basisfiguren uit de geometrie zoals de kubus, de cilinder, de kegel, enz.
Michael Graves was een populist in de best mogelijke zin van het woord. Hij paste de motieven uit de klassieke architectuur die zo geliefd waren bij het grote publiek toe op de abstracte vormen van het modernisme. Naast deze democratisering die hij de postmodernistische architectuurbeweging meegaf is Graves’ rol in de commercialisering en popularisatie van design eveneens niet te onderschatten. Het is immers geen toeval dat hij jarenlang ontwerpen maakte voor Target, wiens slogan luidde: ‘Good design should be affordable to all’.