Volgens het BMVI slingeren er momenteel ongeveer 299.721 kilometers interlokale wegen en 38.600 kilometers spoorlijnen door Duitsland. Deze onderlinge verkeersverbindingen leiden tot uitdagingen voor natuur en milieu. Met het oog op veiligheid voor wilde dieren, de ecodiversiteit, de insectendiversiteit en de genetische uitwisseling tussen de verschillende habitats, is het dus belangrijk om oversteekhulpmiddelen te installeren. Daarom bouwde microZINQ en Draht Müller GmbH & Co KG in 2019 een groene brug in Brandenburg, Duitsland. De microZINQ dunne-film stukverzinking zorgt voor een lange levensduur en is bovendien milieuvriendelijk.
Voor de veilige oversteek van sporen of wegen zijn zogenaamde groene bruggen meestal vrij onopvallend ingebed in de omringende natuur. De viaducten, die tussen 50 en 100 meter breed zijn, zijn niet alleen belangrijk voor hazen, vossen of herten, maar ook vleermuizen, die er overheen vliegen en een geluidsbarrière behoeven tegen het verkeer. Eind 2019 werd in Thyrow/Brandenburg de bouw van zo'n groene brug aan de B101n voltooid.
Samenwerking tussen microZINQ en Draht Müller
Bijzonder aan dit project was de betrokkenheid van microZINQ. "We werken al een aantal jaren samen met ZINQ en waren wederom zeer te spreken over het advies, de betrouwbaarheid en de professionaliteit van de implementatie," zegt Ralf Borgert, Sales Manager bij Draht Müller GmbH & Co KG. "Tot nu toe wilde de klant, vooral bij speciale projecten op het gebied van geluidswering, vaak een zinken afwerking en vervolgens poedercoating. Voor het project in Thyrow was corrosiebescherming met 95 % zink en 5 % aluminium de specificatie voor het gaas dat als schanskorven moest worden geïnstalleerd. Onze contactpersoon Horst Stoklas raadde ons de microZINQ dunne-film stukverzinking aan."
Bij dit procedé worden de onderdelen ondergedompeld in een smelt van 95 % zink en 5 % aluminium. Daartoe moet de smelt slechts tot 420 °C worden verhit in plaats van de gebruikelijke 450 °C. De voorverwarming van de onderdelen tot ongeveer 170 °C resulteert in een veel geringere belasting van de onderdelen in het galvanisatieproces. Daardoor kunnen dunnere coatingdiktes worden vervaardigd met een vergelijkbare tot langere beschermingsduur dan conventioneel stukverzinkte oppervlakken.
Dunwandige gegalvaniseerde schanskorven
"microZINQ en zijn unieke technische en functionele positie gaan hand in hand met een maximale hulpbronnen-efficiëntie door het proces," zegt Horst Stoklas, Key Account Manager van ZINQ Technologie. "Het proces is zelfs toepasbaar voor ultrasterk staal dat bestand moet zijn tegen extreme belastingen." Ook de dunwandige gegalvaniseerde schanskorven die deel uitmaken van de groene brug over de invoegstrook van de autosnelweg B101n, zullen te maken krijgen met spanningen die hoofdzakelijk worden veroorzaakt door het weer. he-b Ingenieurbau GmbH, die verantwoordelijk was voor de planning, uitvoering en montage van dit project, gaf Draht Müller de opdracht 252 stuks gelaste mazen met een maaswijdte van 2,5 x 15 cm en een dikte van 8 mm te vervaardigen uit zeer elastische constructiestaaldraad. Daarna werden de roosters met een eenheidsgewicht van 73 kg op de locatie in Hagen voorzien van hun corrosiebescherming. De corrosiebeschermingsexperts in Hagen organiseerden de directe verzending van de dunnelaag-stukverzinkte onderdelen naar de bouwplaats, zodat de werkzaamheden aan de groene brug volgens schema konden worden voltooid.
Voordeel voor mens en natuur
"De oversteekhulpmiddelen zijn een duidelijk veiligheidsvoordeel voor de vele automobilisten die de B101n gebruiken als radiaal tussen Berlijn en het zuiden van Brandenburg én een veilige oplossing voor de dieren", vat Ralf Borgert, verkoopleider bij Draht Müller GmbH & Co. KG samen. "En met de microgegalvaniseerde schanskorven zijn we er zeker van dat ze niet alleen lang meegaan, maar door het milieuvriendelijke oppervlak ook perfect opgaan in de natuurlijke omgeving."