Het Gentse stadsvernieuwingsproject Oude Dokken transformeert het oude havengebied rond het Houtdok, het Achterdok en het Handelsdok tot een gloednieuw stadsdeel met zo’n 1.200 woningen, een school, kinderdagverblijf, wijksporthal publieke voorzieningen en groene ruimte. Eén van de ontwikkelingen in het gebied tussen de wijk Muide en de Dampoort is het project De Nieuwe Dokken. De Silka kalkzandsteen blokken van Xella hebben een belangrijke rol te spelen in dit nieuwe stadsdeel.
De Nieuwe Dokken brengt zo’n 400 appartementen en huizen in het voormalige havengebied. Een groot deel ervan krijgt uitzicht over het water. “De Nieuwe Dokken is niet zomaar een nieuw woonproject. Het concept kijkt verder dan morgen en biedt antwoorden voor de duurzame buurt van de toekomst,” vertelt werfleider Frederik De Visch namens aannemer THV Nieuwe Dokken, een samenwerking tussen Artes Depret, Groep Van Roey en Algemene Bouw Maes.
“Zo is er een groot en innovatief batterijsysteem dat de bewoners van hun elektriciteit voorziet. Een eigen warmtenet levert de nodige warmte in de woningen. Vanuit die optiek zetten we ook sterk in op een goede isolatie en luchtdichtheid van de verschillende gebouwen.” Dankzij deze maatregelen en een doordachte aanpak rond mobiliteit, scoort De Nieuwe Dokken 93,9% op de duurzaamheidsmeter van de Stad Gent."
Akoestische hoogvlieger
Met de tweede fase in uitvoering zit De Nieuwe Dokken op kruissnelheid. Na het Centraalveld bouwt THV Nieuwe Dokken vandaag aan Noordveld. “Dat projectdeel brengt vijf nieuwe gebouwen. Daarvan realiseren we momenteel Pergola en Bijoux, naar een ontwerp van respectievelijk Onix architecten en Ront architecten. Pergola is zonder twijfel de blikvanger in dit projectdeel. Het 15 verdiepingen tellende torengebouw valt op met zijn getrapte vorm opgetrokken in baksteen met een houten pergolastructuur. Die trapvorm biedt ruimte voor indrukwekkende terrassen. De houtaccenten herleiden de terrassen tot heuse buitenkamers en geven Pergola een Scandinavische look mee,” licht Frederik De Visch toe.
Het bouwen op deze hoogte bracht wel wat aandachtspunten met zich mee op vlak van stabiliteit en brandveiligheid. “Voor Pergola werd een hybride structuur uitgedokterd, opgetrokken in een mix van beton en Silka kalkzandsteenelementen. Kalkzandsteen was het voorkeurmateriaal omwille van de akoestische kwaliteiten en de snelheid van bouwen. De lagere verdiepingen hebben een dragend betonskelet ingevuld met Silka kalkzandsteenelementen. Naarmate het gebouw in hoogte wint, nemen de kalkzandsteenelementen de dragende kracht over van het beton,” weet Filip Henderickx, projectmanager bij Xella.
In de voorbereiding van de uitvoeringsplannen werkte Xella samen met de THV Nieuwe Dokken om de studie voor de kalkzandsteenelementen op punt te zetten. “Al hebben we hier niet veel inspanningen moeten leveren. De aannemer en ontwerpers hebben het principe al goed onder de knie uit de eerste fase, waar ze voor een gelijkaardige hybride structuur kozen voor de hoge volumes,” aldus Filip Henderickx.
Een belangrijk hulpmiddel in die voorbereidende studie was het BIM-model. “Dat model liet toe heel snel ontwerpen uit te wisselen en te controleren. Bovendien was het een solide vertrekpunt voor het uitwerken van onze wandtekeningen. Zo bleef de snelheid hoog en de foutenmarge laag.”