Modehuis pakt uit met eigentijdse interpretatie van Romeinse cultuur

Modegoeroes Domenico Dolce en Stefano Gabbana wilden de authenticiteit van het Romeinse architectonische erfgoed doortrekken naar het interieur van hun nieuwe D&G-winkel. Ze sloegen de handen in elkaar met Eric Carlson van het Parijse architectenbureau CARBONDALE. Dat heeft geleid tot een hedendaagse voorstelling van de eeuwenoude tradities van de metropolis.

Wie binnenwandelt in dit achthonderd vierkante meter grote modeparadijs, dompelt zich onder in de Romeinse cultuur. Gelegen in het monumentale hart van Rome aan de voet van de trappen op het beroemde Piazza di Spagna mag het pand niet uit de boot vallen. CARBONALE doelt dan ook op een moderne vertaling van de Romeinse identiteit. Macht, vakmanschap en Italiaanse barok: dat is waarvoor het interieur van de nieuwe Dolce & Gabanna-winkel voor staat.

Illusie

Om de sfeer meteen te zetten, maakt Carlson gebruik van een techniek die gekend is als “gedwongen perspectief”. Drie aaneengesloten ruimtes nemen proportioneel af in grootte en hoogte. Ook de met de hand geblazen kroonluchters van Muranoglas zijn in drie verschillende maten ontworpen. Op die manier creëert de illusie diepte.

In de witte Calacatta marmeren vloer zijn mozaïektegels ingebed. Ze beelden de legende van Romulus en Remus af, een Romeinse tweeling die door een wolf zijn opgevoed. De keuze is geen toeval, want de broers worden beschouwd als de stichters van de stad. Op hun borst pronken de letters D en G.

Sixtijnse Kapel in hedendaags jasje

Na de hal volgt de ‘Vaticaan-zaal’. Die is opgetrokken uit 22 meter lange betonnen wanden en overdekt door twee dakluikkoepels op een hoogte van zes meter. Die zijn bekleed met gekleurde ringen en handgemaakte mozaïeken. De stenen vloer representeert het Italiaanse vakmanschap. Het combineert verschillende soorten marmer met elk hun eigen kleur. In deze ruimte worden Jurken, schoenen en accessoires tentoongesteld op eenvoudige vrijstaande planken, tafels en juwelenkisten van messing.

Na het beklimmen van de grote marmeren trap ontdekken de bezoekers de ‘Digital Gallery’. Die tentoonstellingsruimte doet denken aan een Sixtijnse Kapel, maar dan in een hedendaags jasje. De ruimte beschikt over een soort van digitale transformatie van Paul Trogers 18de-eeuwse plafondschildering. Door middel van gebogen LED-plafond en wandschermen worden Hercules en Athena tot leven gewekt.

Ook de Romeinse literatuur, filosofie en poëzie herrijzen. Ze keren telkens terug in de vloeren, muren, deuropeningen en raamkozijnen. In totaal zijn er zo’n 32 Latijnse inscripties vervaardigd in messing.

Deel dit artikel:
Onze partners