Project H3500 bewijst dat huisnummers niet saai hoeven te zijn. Concept- en designagency Hetica bewijst dit in Hasselt bij 355 gezinnen. De betrokken grafische bureaus staan klaar om het stadsbeeld op te fleuren met moderne huisnummers.
Project H3500
H3500 werd bedacht door Hectica, het Hasselts designbureau van Pablo Hannon en Manon Wethly. Samen met drie andere Hasseltse bureaus creëren ze moderne huisnummers voor de stad. Als aftrap krijgen 355 gezinnen een nieuw, handgemaakt huisnummer, ontworpen door vijf Hasseltse grafische bureaus. De gezinnen kunnen kiezen uit twee opties: een nieuw lettertype bedacht door een van de vormgevers of een originele herinterpretatie van een bestaand lettertype. Pablo Hannon vertelt dat ook vijf huizen in Hasselt een pièce unique krijgen, "een volledig uniek nummer, enkel en alleen geproduceerd voor hen". Ook het oude stadhuis van Hasselt krijgt een nieuw huisnummer. Het wordt een combinatie van het originele nummer 1 en de postcode van de stad, 3500.
Hasselt en verder
De vijf Hasseltse grafische bureaus die instaan voor het maken van de huisnummers zijn op hun beurt elk verantwoordelijk voor een van de vijf Playshops. Dat zijn plaatsen waar leerlingen hun eigen ontwerp kunnen maken. Het project dat begon in Hasselt groeide intussen ook uit tot een webshop die zelfs over de landgrenzen heen steden van moderne huisnummers wil voorzien.