In Heusden-Zolder opende begin september een gloednieuwe scholencampus met bijbehorende sporthal en kunstacademie, ontworpen door CLVR Architecten. GBS Beekbeemden verwelkomde de schoolgaande jeugd in een erg moderne nieuwbouw te midden van een groene omgeving.
De bestaande school aan de andere kant van de Ringlaan in Heusden-Zolder, die al sinds 1984 bestaat, had zijn beste tijd gehad. Een nieuwbouw op een andere locatie drong zich op om de 250 leerlingen van het lager en het kleuteronderwijs naar behoren te kunnen ontvangen. Het programma omvat de bouw van een nieuwe basisschool, een sportzaal, twee wandelbruggen, een parking en de parkaanleg. De totale bruto vloeroppervlakte bedraagt 6.056,5 m², waarvan 4.390 m² voor het schoolgebouw met 391 m² overdekte speelplaats. De sportzaal heeft een oppervlakte van 1.224 m². Die oppervlaktes geven aan dat de nieuwe school vooral meer ruimte biedt aan de kinderen en hun leerkrachten. Het ontwerp voorziet in zeven kleuterklassen en twaalf klassen voor de lagere school, verschillende ICT-ruimtes, één techniekklas, vier ruimtes voor levensbeschouwelijke vakken en twee zorgklassen. Er zijn ook twee refters met eetzalen en keukens ingericht.
Snelle uitvoering
Q-BUS Architectenbureau was verantwoordelijk voor het ontwerp en de opvolging van de architectuur. Haex Bouwonderneming fungeerde als hoofdaannemer in Heusden-Zolder. Gerry Rutten, projectleider bij Haex, is heel tevreden over het project: “We leverden de nieuwbouw een week voor het bouwverlof op en de week nadien stond de verhuiswagen klaar om alles in te richten voor de opening van de school in september. De werken gingen heel vlot. Onze ervaring met prefab maakte dat we de ruwbouw in sneltempo konden afwerken en alles spoedig wind- en waterdicht konden maken. Dat bood een voordeel bij de afwerking en de uitwerking van de technieken, waar we meer tijd voor konden nemen.”
Nog iets wat de snelheid van het project ten goede kwam: het BIM-model. Gerry Rutten: “De architect werkte het ontwerp al volledig uit in BIM, waarbij zowel stabiliteit als technieken werden ingepast. In de uitvoeringsfase werkten onze projectvoorbereiding en prefabafdeling hierop verder, zodat we vooraf conflicten en moeilijke knooppunten konden bestuderen. Op de werf konden de ploegbaas, werfleiders en onderaannemers het model dan ook gemakkelijk raadplegen.”
één geheel dankzij passerelle
De lagere school torent met zijn drie bouwlagen hoog boven de omgeving uit en is zo zichtbaar in de wijde omtrek. Samen met de kleuterschool werd dat gebouw opgetrokken uit prebab betonkolommen met balken en invulmetselwerk. De aanpalende academie kreeg betonnen kolommen met houten leggers in gordingenstructuur. Dat creëerde een zacht en warm gevoel. “Voor een bezoeker lijkt het alsof de lagere en de kleuterschool aparte gebouwen zijn”, zegt Rutten. “Maar op de eerste verdieping staan ze met elkaar in verbinding via een passerelle. Zo maken we er toch één groot geheel van.”
Verderop staat dan de sporthal, die gerealiseerd is in massiefhoutbouw en bekleed is met een gevelsteen. Een innovatief sportvloersysteem met volledig geïntegreerde ledbelijning zorgt ervoor dat kinderen meer en anders bewegen. Die polyurethaan gietvloer met ledstrips van leverancier Janssen-Fritsen is de eerste van zijn soort in België.
Klimatisatie
Het interieur en de inrichting zijn uiteraard op maat van de kinderen. Een akoestisch dempende vloer maakt de ruimtes minder druk. Accentkleuren die terugkomen op de vloer en de meubels helpen de kinderen zich beter te oriënteren. Kleuters en lagereschoolkinderen hebben ook elk hun eigen speelplaats, die bereikbaar is vanuit het park. De twee overdekte toegangen naar de lagere school zorgen voor een verdeling en spreiding van de leerlingenstroom op piekmomenten.
Er zitten veel technieken in GBS Beekbeemden die het leven van kinderen en leerkrachten een pak aangenamer maken. Een volledig gesloten ventilatiesysteem D zorgt voor frisse lucht. Vloerverwarming gekoppeld aan een BEO-veld onder de speelplaats – 28 boringen van 150 meter diep – verwarmt en koelt het water. “Zo kunnen we de klimatisatie in de klassen perfect regelen”, zegt Rutten. “In de warme augustusweken merkte je bijvoorbeeld al dat het binnen een paar graden koeler was dan anders. Dat maakt in zo’n drukke schoolomgeving toch een groot verschil.”