Modulair parkeerdek UZ Brussel bewijst nut bij tweede uitbreiding

Het parkeerdek van het Universitair Ziekenhuis Brussel (UZ Brussel) telt sinds november 2023 dubbel zoveel parkeerplaatsen. De uitbreiding van de zogeheten Parking 1 was al de tweede sinds de parkeervoorziening in 2008 opende en kon opnieuw snel en kostenefficiënt geburen omdat het parkeerdek destijds modulair en uitbreidingsgeschikt gebouwd werd. Ook nu weer werd voornamelijk thermisch verzinkt staal gebruikt. Dat bleef nagenoeg helemaal zichtbaar en harmonieert fraai met de op roestvrijstalen netten gecreëerde groengevel. ZINQ werkte mee aan het project.

De laatste jaren groeide het UZ Brussel aanzienlijk. Tegenwoordig is het ziekenhuis met zo’n vierduizend medewerkers en meer dan zevenhonderd bedden jaarlijks goed voor meer dan dertigduizend opnames, bijna evenveel dagopnames en zo’n 360.000 raadplegingen. De Nederlandse aannemer Aan de Stegge bezorgde het parkeerdek voor patiënten en bezoekers dat het in 2008 naast het ziekenhuis had aangelegd - de grootste parking van UZ Brussel - daarom al voor de tweede keer een uitbreiding. Waar het bouwbedrijf de parkeergelegenheid die toen bestond uit een gelijkvloerse en eerste verdieping in 2015 voorzag van een extra niveau, realiseerde het nu een uitbreiding in de breedte. Boven het niet-overdekte deel van de gelijkvloerse parking kwamen twee extra bouwlagen - een min of meer exacte kopie van water er al stond - die gekoppeld werden aan de bestaande niveaus.

Geboute stalen constructie

Het resultaat is een verdubbeling van de parkeeroppervlakte tot vierhonderd staanplaatsen. Het slim inzetten van het hoogteverschil van het terrein maakt het bovendien mogelijk om een tussenniveau van 900 m2 te creëren tussen het gelijkvloers en niveau +1, dat plaats biedt aan een fietsenstalling. Dankzij zonnepanelen op het dak functioneert de parkeergarage bijna-energieneutraal. Zowel de uitbreiding acht jaar geleden als de recent opgeleverde vergroting, die ook de plaatsing van netten omvatte voor een groengevel langs de straatkant, konden na afronding van de vergunningsfase snel en kostenefficiënt gerealiseerd worden. Reden daarvoor is dat het parkeerdek in 2008 reeds uitbreidingsgeschikt gebouwd werd door te kiezen voor een modulaire geboute stalen constructie.

“Net als bij de bouw en eerste uitbreiding gebruikten we voornamelijk staal”, vertelt Mats Van der Veken van Noord Architecten, dat de nieuwe uitbreiding ontwierp. “De structuur bestaat uit thermisch verzinkt staal, de vloeren zijn staalplaat-betonvloeren, de netten voor de groengevel bestaan uit roestvrij staal en de
afscheiding van de lift en de trappenhal werd geaccentueerd met stalen sandwichpanelen.”

Grote overspanningen

De staalplaat-betonvloeren spelen een belangrijke rol in het project. "Door de toepassing ervan konden we de hoogte beperken en overspanningen van 15,6 meter realiseren”, legt de architect uit. “Dat is zowel vanuit economisch als gebruikstechnisch standpunt de meest optimale breedte voor een parkeergarage. Ze laat immers een rijzone toe met aan beide zijden parkeerplaatsen, zodat autobestuurders niet rond of naast kolommen moeten parkeren. Op de gelijkvloerse verdiepingen werden hier en daar zelfs overspanningen van 18 meter toegepast. Dat is wenselijk omdat onder het parkeerdek een hoogspanningsleiding loopt. Om dezelfde reden is een deel van de luwe hellingbaan naar de fietsenparking uitneembaar. In totaal was er zo’n 685 ton staal nodig voor de structuur, 183 ton voor de vloerplaten en 12 ton voor de groengevel.”

Dankzij de modulaire opbouw verliep het bouwproces bijzonder vlot. Van der Veken: “Door prefabmontage van de vakwerkdelen van de liggers en een gedetailleerde voorbereiding kon de termijn voor het effectief in elkaar vijzen van de staalstructuur op de werf tot een minimum beperkt worden. Stukken werden op transporteerbare grootte voorzien en ter plaatse op de begane grond geconstrueerd alvorens ze op hun definitieve plaats werden gehesen.”

Duurzaamheid voorop

De specifieke soorten staal koos Noord Architecten in functie van hun duurzaamheid – in letterlijke zin. “We keken naar de staalsterkte en de uitvoering. Voor de hoofdliggers werd staal met treksterkte S355 gebruikt, voor het secundair staal gebruikten we staal met treksterkte S235. Het thermisch verzinken maakt het staal dan weer corrosiebestendig, zodat het langer meegaat. Ook voor de netten voor de groengevel werd bewust voor roestvrij staal gekozen, zodat de vervlochten grondgebonden planten zich zo goed mogelijk kunnen hechten – de groengevel van het bestaande gebouw werd overigens ook vervangen om een optimaal doorlopend effect te creëren. De gesloten lift werd ook nog eens gecoat, zodat hij een brandweerstand van 60 minuten heeft en de vloeren werden uitgevoerd met een polyestercoating van 25 µm, in kleur RAL 9010.”

Op een beperkt aantal brandwerend beklede elementen na bleef al het staal zichtbaar. “De gegalvaniseerde look van het thermisch verzinkt staal zal fraai harmoniëren met de groengevel die nu moet gaan groeien. Omdat de constructie met groengevel op een bestaande parking kwam, zal ze ook voor een vergroening van de buurt zorgen”, besluit Van der Veken.

Bron: ZINQ
Deel dit artikel:
Onze partners