Modulaire Probox in gloednieuw kantoorgebouw

De oprichters van Lightyear One hadden maar één droom: een auto op zonne-energie produceren die niet alleen voor de ‘rich and famous’ is weggelegd. Zes jaar later lijkt hun jongensdroom steeds meer realiteit te worden. Waar ze in 2016 nog met z’n vijven in een klein kantoortje in Eindhoven zaten, hebben ze vandaag een hypermoderne fabriek op de Automotive Campus in Helmond. Om hun meer dan 550 medewerkers een comfortabele werkplek aan te bieden, deden ze een beroep op de Proboxen van JUUNOO. “Na de coronapandemie merken we dat er bij onze collega’s een heftige online meetingcultuur is ontstaan. Daar wilden we graag een oplossing voor vinden, maar dan wel eentje die duurzaam én circulair was”, legt Jet Rubingh, facility coördinator bij Lightyear One, uit.

Jet Rubingh wil graag wat meer vertellen over Lightyear One én het project dat JUUNOO er onlangs uitvoerde met de Proboxen. "De splinternieuwe belhokjes zijn eigenlijk zo goed als altijd bezet", zegt ze.

“Vier jaar geleden vervoegde ik het team", gaat Jet verder. "Mijn eerste project? De bouw van een nieuwe productiehal met een oppervlakte van maar liefst 3000 m2 én een bijhorend kantoorgebouw van nog eens 1000 m2 groot. Een serieuze uitdaging dus,” lacht ze. “Ondertussen is er veel veranderd. Toen ik er aan de slag ging waren we met zo’n 45 medewerkers, vandaag met 400. En dat aantal willen we tegen het einde van dit jaar verdubbeld zien.” Van een exponentiële groei gesproken dus.

Lightyear One werd in 2016 opgericht door Lex Hoefsloot, Arjo van der Ham, Martijn Lammers, Qurein Biewenga en Koen va

WAAR ALLES BEGON

Lightyear One werd in 2016 opgericht door Lex Hoefsloot, Arjo van der Ham, Martijn Lammers, Qurein Biewenga en Koen van Ham. Hun verhaal begon echter al drie jaar eerder, toen ze in 2013 met het Solar Team Eindhoven de Solar Challenge in Australië wonnen. Tijdens deze tweejaarlijkse wedstrijd moeten auto’s die uitsluitend op zonne-energie rijden zo snel mogelijk van Darwin naar Adelaide reizen, een afstand van maar liefst 3021 kilometer. De race inspireerde co-founder Lex Hoefsloot om de allereerste personenauto op zonne-energie te bouwen. Met succes. Hun wagen kent een range van 725 km en passeert daarmee alle andere elektrische spelers op de markt. Tijdens de zomermaanden hoef je de wagen amper op te laden aan een klassieke laadpaal. Dat doen de zonnepanelen op de wagen wel.  

Wie graag een Lightyear One voor zijn deur parkeert, telt daar al gauw een budget van 250.000 euro voor neer. We zijn dus benieuwd wie dat er vandaag graag voor over heeft. “Onze klanten hebben ofwel een enorme voorliefde voor (elektrische) wagens en willen graag het allernieuwste model, ofwel hebben ze een enorme ambitie om duurzaamheid de norm te maken”, vertelt Jet. “Uiteraard konden we bij de lancering ook rekenen op overheidssteun en private investeerders, die niet per se een wagen kochten, maar wél potentieel zagen in ons bedrijf,” gaat ze verder. “We willen binnenkort echter ook een betaalbaar model lanceren (met een startprijs van 30.000 euro, n.v.d.r) zodat ook het brede publiek mee de switch naar zonne-energie kan maken”.

Doorgedreven cultuur

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het businessmodel van Lightyear One. Toen co-founder Lex Hoefsloot na zijn jeugd in Afrika terug naar Nederland verhuisde, viel het hem op hoe weinig we hier met de natuur verbonden zijn en hoeveel onnodige CO2 er wordt uitgestoten. Dat, én zijn deelname aan de Solar Challenge, zetten hem aan om het heft in eigen handen te nemen. “Lex is een schoolvoorbeeld van hoe je met techniek het klimaatprobleem kunt aanpakken. Hij zal er alles aan doen om dat ook écht voor elkaar te krijgen”, vertelt Jet. “Eigenlijk leeft dat wel bij alle collega’s hier. Als je dat niet hebt, dan pas je gewoon niet binnen onze cultuur. Daarom heeft iedereen vooraf altijd eerst een gesprekje met Lex. Zo maken we écht het verschil.”

Die manier van denken vertaalt zich niet alleen in hun wagens, maar ook in de keuze van hun leveranciers. “We hebben ook andere leveranciers gecontacteerd, waar duurzaamheid een rol speelde, maar het was de circulariteit die voor ons toch echt de doorslag gaf. Dat gaat namelijk toch nog nét wat verder dan louter het gebruik van duurzame materialen”, legt Jet uit. “Omdat we natuurlijk nog altijd een startup zijn, speelt ook het budget een belangrijke rol in de keuzes die we maken. Maar dat gaat verder dan alleen de aankoopprijs. Wat zit erachter? Hoe lang gaat het product mee? Kunnen we het ook meenemen mochten we opnieuw verhuizen? Dat is voor ons veel belangrijker.”

Nieuwe noden

Martijn Lammers, een van de co-founders van Lightyear One, leerde JUUNOO-founder Chris Van de Voorde enkele jaren geleden kennen tijdens de Climate-KIC, Europa’s grootste publiek-private innovatiepartnerschap dat zich richt op klimaatinnovatie. Al snel bleek dat Lightyear One op zoek was naar een oplossing voor hun steeds groter wordende onderneming. “Ik weet nog dat Chris bij ons langskwam om mee te denken over hoe we ons kantoor op een circulaire manier konden indelen”, vertelt Jet. “Al snel bleek dat losse wanden voor ons minder interessant waren, omdat de indeling van ons kantoor eigenlijk al vastlag. We voelden echter dat onze mensen op zoek waren naar een plek waar in alle rust hun online meetings konden organiseren. Die waren na al dat thuiswerken namelijk echt een deel geworden van onze cultuur. In een grote ruimte werkt dat natuurlijk niet zo goed, dus was zo’n Probox van JUUNOO voor ons de perfecte oplossing.”

Van België naar Nederland?

Na het contact met Chris is het project heel snel gelopen. Bart Claessens, die projectleider was bij Lightyear One, volgde het project van dichtbij op. “Het contact met Bart verliep eigenlijk heel gemoedelijk. Zo werd er de dag voor de installatie nog eens telefonisch met ons afgestemd. Ik kreeg ook altijd snel een antwoord op vragen of opmerkingen,” verklaart Jet. “Ook toen er nadien een probleem bleek te zijn met de ventilatie van onze Proboxen, kwam Bart meteen met een duidelijke oplossing.”  

Wanneer we Jet vragen naar verbeterpunten, dan heeft ze het meteen over de afstand. “Het is wat jammer dat jullie speciaal van België naar Nederland moeten rijden, een lokale aanwezigheid zou voor ons handig geweest zijn. Zo zijn jullie sneller ter plaatse bij problemen, zoals onze ventilatie”, legt ze uit. “Maar eerlijk, ik zou bij een volgend project zéker weer met JUUNOO samenwerken.”

Bron: JUUNOO
Deel dit artikel:
Onze partners