Mosa is in 2019 aanwezig bij de Salone del Mobile in Milaan en onderdeel van de gecureerde tentoonstelling van het beroemde Nederlands designpaviljoen, getiteld: ‘Masterly - the Dutch in Milano’. Mosa presenteert puur keramische oppervlakken van eigentijdse tegels in een op maat gemaakte ruimtelijke installatie met een historische twist en creëert zo een unieke ervaring die heden en verleden samenbrengt. Deze interessante tentoonstelling is van 9 t/m 14 april te zien in het in neorenaissancestijl gebouwde Palazzo Francesco Turati en maakt tevens deel uit van het groeiende Milanese kunst- en designdistrict 5vie.
Het Nederlands paviljoen in Milaan is een showcase van de Nederlandse cultuur en traditie. En omdat 2019 ter gelegenheid van zijn 350e sterfjaar het jaar van Rembrandt is in Nederland, staat het paviljoen dit jaar in het teken van Rembrandt van Rijn. Er wordt een zorgvuldig gekozen selectie van ambachtelijk vakwerk, design en kunst gepresenteerd aan de hand van thema's die zijn geïnspireerd door het erfgoed van Rembrandt.
Het paviljoen is de ideale gelegenheid om te onderzoeken hoe het werk van Rembrandt designers eeuwenlang heeft beïnvloed en geïnspireerd, en ook nu nog een bron van inspiratie is voor Nederlands talent.
De installatie van Mosa neemt de bezoeker mee op een reis door ruimte en tijd. De gebruikte spiegels verwijzen naar de vele beroemde zelfportretten van Rembrandt en sluiten aan bij het concept zelfreflectie. De installatie is gecreëerd met Terra Tones-vloertegels en maakt gebruik van lichtinval en perspectief. Het resultaat is een boeiende en interactieve installatie met een sfeer die onmiddellijk de aandacht van de bezoeker trekt.
De warme kleuren en het eenvoudige, minimalistische design van de tactiele keramische oppervlakken zorgen voor een clean en verfijnd geheel. De chique en elegante uitstraling van de keramische tegels van Mosa wordt in Palazzo Francesco Turati duidelijk vertaald in een rustgevende, moderne tentoonstelling met een sterke theoretische onderbouwing.
De installatie is zowel beschouwend als fascinerend en sluit naadloos aan bij het algemene thema van het Nederlands paviljoen, met concepten zoals cultureel erfgoed en impact, het gebruik van tweedimensionale oppervlakken, lokale en internationale relevantie en multidisciplinariteit. Met de parallellen die worden getrokken tussen de meesterwerken en het erfgoed van Rembrandt en de moderne keramische oppervlakken van Mosa getuigt deze installatie van een sterk staaltje Nederlandse creativiteit.