Multifunctionele lichtzuilen laden elektrische auto's op

Het Sinte-Aleidisvoorplein in Sint-Pieters-Woluwe is een aangenaam plein met een kerk in moderne stijl, omringd door elegante huizen. De groene omgeving zorgt voor een gezellige sfeer. Het gemeentebestuur van Sint-Pieters-Woluwe wil via een Smart City-strategie de gemeente omvormen tot een slimme gemeente. Door bestaande en toekomstige slimme technologieën te integreren, wil het bestuur de gemeente duurzamer maken en de levenskwaliteit van haar inwoners verbeteren. Een van die technologieën is ledverlichtingssysteem het SHUFFLE van Schréder: het antwoord op de stijgende vraag naar elektrische laadpunten in Sint-Pieters-Woluwe.

Het aantal elektrische auto’s neemt een hoge vlucht, en die groei zal de komende jaren nog versnellen. Uit studies van FEBIAC (de Belgische en Luxemburgse automobiel- en tweewielerfederatie) blijkt dat meer dan 1 op 3 van de 366.000 in 2022 in België ingeschreven nieuwe auto's elektrisch is. En dat die groei de komende jaren nog zal versnellen. Volgens hun prognoses:

  • Zullen al in 2023 meer elektrische auto’s dan dieselauto’s verkocht worden
  • Zal die verkoop tegen 2025 ook de verkoop van benzine- en hybrideauto’s overtreffen
  • Zal tegen 2030 65% van alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn.

Tegen 2030 zullen ongeveer 1,5 miljoen elektrische auto's op de weg rijden in België. En wie elektrische auto’s zegt, zegt laadpunten. Volgens de website Chargemap telt België op dit moment 12.744 oplaadpunten, op alle mogelijke plaatsen (privéwoningen, bedrijven, openbare ruimtes,...). Ook al groeit dat aantal laadpunten snel – met 50% ten opzichte van begin 2022: er is nog een lange weg af te leggen.

Vooral in de steden, waar de inwoners andere behoeften hebben dan de mensen buiten de stad. Want stadsbewoners hebben niet altijd een garage en dus toegang tot een eigen laadpunt. De overheden kennen dat probleem maar al te goed en ontwikkelden strategische plannen om laadpalen te installeren op openbare plaatsen. 

Het gemeentebestuur van Sint-Pieters-Woluwe, dat de gemeente duurzamer wil maken en zijn inwoners een passende oplossing wil geven, besliste om laadpalen te plaatsen op het Sinte-Aleidisvoorplein. Om ook energie te besparen en opnieuw vanuit die wil om duurzamer te worden, besliste het bestuur ook om de oude HID-armaturen op het plein te vervangen door ledverlichting. Ze zochten een nieuwe verlichtingssysteem dat op de volgende uitdagingen een antwoord heeft:

  • Een armatuur met naast verlichting verschillende functies zoals het opladen van elektrische auto's 
  • Energiezuinige verlichting
  • Een armatuur die Sibelga via zijn platform kan beheren
  • Een mooie armatuur die in de groene omgeving van het plein opgaat
  • Een armatuur die het erfgoed in de kijker zet

Als oplossing voor al die uitdagingen stelde Sibelga het ledverlichtingssysteem SHUFFLE van Schréder voor. De slimme en veelzijdige kolom is niet meer of niet minder dan modulair stadsmeubilair dat een antwoord geeft op de vaak complexe behoeften van steden en gemeenten.

Uw elektrische auto opladen via de armatuur

Schréder ontwierp de SHUFFLE-verlichtingskolom modulair om naast verlichting ook verschillende andere functies te kunnen aanbieden. Voor het Sinte-Aleidisvoorplein besloot Sint-Pieters-Woluwe om 4 van de 22 SHUFFLE’s uit te rusten met een laadpunt voor elektrische auto’s. Zo komt de gemeente tegemoet aan de behoeften van haar inwoners die thuis geen laadpunt hebben en neemt ze de openbare ruimte niet onnodig in.

De integratie van die laadpunten in de SHUFFLE-armatuur laat de gemeente ook toe om geld te besparen: ze hoeft geen grote wegenwerken uit te voeren en niet in elektriciteitscabines te investeren die nodig zijn om aparte laadpalen te laten werken.

Gegevens verzamelen: de sleutel tot een Smart City-strategie

Door de HID-armaturen van 150 W te vervangen door deze ledarmaturen van 60 W vermindert de gemeente het verbruik van de verlichting op het plein met meer dan 60%. Alle armaturen zijn verbonden met het Schréder EXEDRA telemanagementsysteem via communicatieknooppunten. Die zijn geïnstalleerd op de NEMA-aansluitingen waarmee de armaturen zijn uitgerust. Alle gegevens die het systeem verzamelt, worden via het TALQ-protocol voor slimme steden naar het platform van Sibelga gestuurd.

Dankzij die gegevens kan Sibelga onder andere het energieverbruik beoordelen en gemakkelijk vaststellen of een armatuur een probleem heeft en een interventie nodig heeft. Op dit moment verzamelt de netwerkbeheerder zo veel mogelijk gegevens van het hele netwerk. Het open en interoperabele Schréder EXEDRA-platform laat Sibelga dus toe om die informatie over de armaturen naar hun platform door te sturen. Zo kan die in de toekomst de verlichting aanpassen aan de reële lichtvraag en strategische beslissingen nemen om de gemeente slim te beheren.

Sfeer- en accentverlichting in 1 armatuur

Het gemeentebestuur werd ook verleid door het sobere, elegante ontwerp van de slimme kolom die perfect in de groene omgeving van het plein opgaat. De SHUFFLE's zijn uitgerust met 360°-verlichtingsmodules die het plein gelijkmatig verlichten, veiliger maken en 's avonds omtoveren tot een gezellige openbare ruimte. Daarnaast zijn 18 SHUFFLE’s uitgerust met een tweede 180°-verlichtingsmodule met architecturale verlichting. Die accentueert de prachtige gevel van de Sint-Aleidiskerk en de opmerkelijke elementen van het plein.

Functies die mee met de behoeften evolueren

Dankzij de nieuwe verlichtingsoplossing kan de gemeente via een openbare verlichtingsarmatuur:

  • Elektrische auto’s laten opladen
  • Haar energieverbruik verminderen
  • Gegevens verzamelen om de verlichting in de toekomst slim te beheren
  • Garanderen dat het plein ook na zonsondergang gezellig blijft
  • Haar erfgoed in de kijker zetten

En dat is nog niet alles. Als de gemeente ziet dat de behoeften op het plein evolueren, kan ze dankzij de veelzijdigheid van de SHUFFLE ook extra modules toevoegen zoals camera's, noodknoppen, luidsprekers, wifi,...

Bron: Schréder
Deel dit artikel:
Onze partners