Muzikale Ar(chi)tiest: Marc Ottoy

Dat architecten getalenteerd zijn, staat buiten kijf. Dat ze ook vaak multigetalenteerd zijn, en meerbepaald op muzikaal vlak, wilden we verder uitspitten. In de rubriek Muzikale Ar(chi)tiest leggen we architecten een aantal vragen voor over hun passie voor muziek. We spraken met architect Marc Ottoy. 

Ben jij ook een muzikale ar(chi)tiest en wil je graag aan bod komen in deze rubriek? Stuur dan snel een mail naar info@architectura.be en wij nemen met jou contact op. 

Welk instrument speelt u?

Akoestische gitaar en zang


Hoe bent u erop gekomen om dat instrument te spelen en hoe lang speelt u het al?

De kampvuren bij de jeugdbeweging vanaf mijn 13de en het gitaarboekje van Nonkel Bob liggen zeker aan de basis van ‘mijn eerste gitaar’, alsook het St-Jozefcollege in Aalst waar tijdens de middagpauze geoefend en gerepeteerd kon worden in de muzieklokaaltjes. Het was mid de jaren ’70, de Nederlandstalige kleinkunst kende haar hoogtijdagen en Nekka in het Sportpaleis in Antwerpen was jaarlijks ‘the place to be’. Velen van die Vlaamse en Nederlandse kleinkunstartiesten speelden gitaar … dus mijn keuze was gemaakt. Enkele jaren gitaarschool kwamen mij daarbij uiteraard goed van pas. Dat andere instrument ‘zang’ heb ik meegekregen van mijn moeder.


Had u graag nog andere instrumenten willen leren spelen?

Neen, ook nooit overwogen.


Welk soort muziek speelt u?

Voornamelijk kleinkunst.


Hoeveel tijd besteedt u aan uw muziek?

Dat varieert en is afhankelijk van wat er op professioneel en op muzikaal vlak op de agenda staat, maar steevast enkele uren per week.


Wie zijn uw muzikale voorbeelden?

Wijlen architect Zjef Vanuytsel, Boudewijn De Groot, Jan De Wilde, Raymond van het Groenewoud, ... eigenlijk de hele bende kleinkunstzangers die startten in de jaren '60, '70 blijven mijn grote voorbeelden.


Welk muziekgenre beluistert u het liefst?

Voornamelijk Nederlandstalige kleinkunst.


Favoriete nummer van het moment?

Slongs ft. Raymond van het Groenewoud – Wat Je Doet Met Mij.


Favoriete nummer aller tijden?

Dat zijn er meerdere: Zjef Vanuytsel – De Zotte Morgen, Boudewijn de Groot - Testament (tekst Lennaert Nijgh), Jan de Wilde – Eerste Sneeuw (tekst Lieven Tavernier), Raymond Van het Groenewoud – Gelukkig Zijn, ...


Favoriete album van 2018?

Boudewijn de Groot & The Dutch Eagles – Even Weg.


Ooit overwogen om professionele muzikant te worden?

Na een klassieke humaniora, architectuurstudies, stage… een postlicentie was professioneel muzikant worden helemaal niet meer voor de hand liggend.


Stel dat u uw brood kon verdienen met muziek, zou u dan stoppen met uw werk als ontwerper?

Wetende dat ik in de muziek minstens zo creatief kan zijn maar met minder administratieve rompslomp en bovendien met een pak minder zorgen en verantwoordelijkheden … is de kans bestaande dat ik zou stoppen als ontwerper maar dat valt toch altijd nog te bekijken op het moment dat er echt moet gekozen worden. Het is nu ook goed zoals het is, al zouden mijn bezigheden toch een beetje meer mogen overhellen naar de muziek.


Op welke manier zijn architectuur en muziek spelen vergelijkbaar?

De schets- en ontwerpfase van een architectuurproject zijn voor mij absoluut vergelijkbaar met het maken en spelen van muziek. Het zijn op dat punt beide uitermate gevoelsmatige en creatieve bezigheden.


Op welke manier zijn architectuur en muziek spelen verschillend?

Eens die schets- en ontwerpfase achter de rug zijn architectuur en muziek voor mij totaal verschillend. Bij het realiseren van een bouwwerk komen immers heel wat wetten, regeltjes, normen en voorschriften en … verantwoordelijkheden kijken. Dat heb je uiteraard niet in die mate in de muziek.


In hoeverre is de muziek inspirerend voor je ontwerpen en vice versa?

De schets- en ontwerpfase van een architectuurproject combineer ik altijd met het maken en beluisteren van muziek en ook vaak vice versa.

U kan Marc Ottoy in actie zien op Youtube, via deze link, en deze link
 

Bron: Marc Ottoy
Deel dit artikel:
Onze partners