In Diest bouwde Volvo-concessionaris Rutten – naar een ontwerp van de Genkse architect Eric Houben – een energieneutrale garage. De reflecties en weerkaatsingen van de glazen gevelbekleding geven het gebouw een dynamische, zij het mysterieuze uitstraling. Bij dit garageproject maakte Limeparts-Drooghmans met succes gebruik van geëmailleerde beglazing op een aluminium draagstructuur.
Na de realisatie van het nieuwe garagecomplex in Hechtel-Eksel in 2015, bouwde Volvo-concessionaris Rutten nu ook in Diest een nieuwe garage volgens het energieneutrale gebouwconcept. Architect Eric Houben ontwierp een complex volgens de Passiefhuis-standaard.
Het 8 meter hoge gebouw omvat de gebruikelijke garage-ingrediënten: een ruime showroom met grote glaspartijen, een onderhoudsvriendelijke werkplaats, moderne ontvangstruimte en kantoren, een goed uitgerust sanitair blok, en een afleverzone op het dak. Hoofdaannemer voor dit project was Group Ivo Gijbels.
Breed spectrum
Wie aan een garagecomplex denkt, associeert dit met grote glaspartijen. “Limeparts-Drooghmans denkt zowel functioneel als esthetisch mee met de architect, bouwheer en aannemer. Vandaar ook ons brede spectrum aan mogelijke gevelbekledingen: naast o.m. cortenstaal, RVS, keramiek en volkern bieden wij ook binnen de materiaalsoort glas twee toepassingen aan: geëmailleerde beglazing en zeefdruk”, aldus Leo Willekens van Limeparts-Drooghmans.
'Jewelbox'
Het gebouw diende te voldoen aan de richtlijnen van Volvo Belgium. “De garage dient eruit te zien als een glazen doos, mét enkele (glas)heldere etalageramen. Om een iet of wat mysterieuze sfeer op te roepen. Ook de jewelbox – met het nieuwste model van de Zweedse autobouwer in de kijker – bovenaan de kleine torenconstructie is een vast Volvo-huisstijl ingrediënt”, aldus de architect.
Hier opteerde hij voor een functionele liftvariant. Om het gebouw energieneutraal te maken – de wens van de bouwheer – werd hier niet gewerkt met houtskeletbouw zoals in het project Hechtel-Eksel, wel met sandwichpanelen, waartegen de aluminium draagstructuur en de beglazing werden bevestigd.
Geëmailleerde beglazing
Zo kwam de architect uit op een gevelbekleding in geharde beglazing van Limeparts-Drooghmans voor de showroom en zilverkleurige sandwichpanelen
voor de werkplaats. Voor de linkerzijde van de voorgevel van het gebouw (showroom) opteerden bouwheer en architect voor geëmailleerde beglazingspanelen met maximale afmetingen met een dikte van 8mm. Idem wat betreft de volledige breedte van de achtergevel. Hier diende de beglazing gedeeltelijk een blauwe kleur te hebben.
Bovendien mocht ze niet doorschijnend zijn, wel geëmailleerd. Op de andere gevels werd wit geëmailleerde beglazing toegepast. De gevelwanden van de werkplaats, aan de rechtervoorzijde van het gebouw, werden voorzien van zilverkleurige sandwichpanelen. “Een industrieel gebouw met veel beglazing
energieneutraal krijgen is geen evidente opdracht”, aldus Houben. “Wellicht is deze combinatie van geëmailleerde beglazing en een aluminium draagstructuur in een garage-omgeving een primeur voor ons land.”