Ney & Partners bouwt sluisbrug in Schoten voor voetgangers

In 2019 automatiseerde de Vlaamse Waterweg alle sluizen op het kanaal van Dessel-Turnhout-Schoten. Per sluis legde ze een omloopriool aan vanaf het bovenpand langs de sluis onder het jaagpad naar het onderpand. Door de automatisering konden de omliggende bewoners van de wijk Zwaan niet meer circuleren van de ene naar de andere kanaaloever. De sluisdeuren werden namelijk gebruikt als oversteekplaats. Om dit probleem te verhelpen werd de hulp van Ney & Partners ingeroepen.

Vlakbij het containerpark van Schoten ligt Sluis 10, de laatste hindernis voor binnenvaartschepen alvorens ze het Albertkanaal betreden. Er bevond zich al een kleine brug maar deze was een hindernis bij druk verkeer op de fietssnelweg langs het Albertkanaal. Door de vernieuwing van deze brug delen auto’s en fietser nu het smalle wegdek niet meer. Voetgangers en fietsers kunnen voortaan het kanaal oversteken via de brug. Hierdoor kunnen fietsers vlot en veilig van het ene jaagpad (kanaal Dessel-Schoten) naar het andere (Albertkanaal) overschakelen.

 

Slank brugontwerp

De fietsbrug kreeg een overspanning van 32 meter en een dwarsdoorsnede van zeven meter tussen de brugleuningen. Fietsers krijgen een rijwegbreedte van 5 meter zodat er steeds voldoende plaats is om te kruisen. Het ontwerp bestaat uit de basisonderdelen van de brug: twee hellingen in de vorm van een trap en een balk in een slank brugontwerp. De verschijningsvorm van de brug moest niet alleen compact en elegant zijn, maar ook zorgen voor een transparante visuele verschijning in het landschap.

 

Geen onderhoud, maar duurzaam

Belangrijk was dat de brug geen onderhoud nodig had. Door te kiezen voor een goed uitgevoerde betonnen constructie, zorg je ervoor dat het element weinig tot geen onderhoud nodig heeft. Daarom kozen de ontwerpers voor UHSB-ultra hoge sterke beton. Daarnaast kan er met dit materiaal slanke en mooie objecten gemaakt worden. Het heeft als voordeel dat de dekking van de wapening kan worden gereduceerd van zes centimeter naar twee centimeter.

De prefabricatie van de verschillende brugonderdelen waaronder trapbomen, treden en bordessen konden door gebruik van dezelfde mallen snel worden geproduceerd. Deze brugontwerpen in UHSB scoren niet alleen laag wat hun CO2-emissie betreft, maar vertonen ook de voordelen van een stalen brug. Enkele voordelen hiervan zijn: de lichtheid, de beschikbaarheid van kleine onderdelen, de beperkte tijd voor productie en de eenvoudige transportatie.

Deel dit artikel:
Onze partners