Ney & Partners sleept Footbridge Award in de wacht voor Smedenpoort voetgangersbrug

Tijdens het Footbridge congres in Londen viel Ney & Partners twee keer in de prijzen. De voetgangersbrug aan de Smedenpoort in Brugge kwam als winnaar uit de bus in de categorie ‘Korte overspanning'. Daarnaast mocht het bureau ook een eervolle vermelding in ontvangst nemen voor de Vluchthavenbrug IJdock in Amsterdam. 

De bruisende metropool Londen was dit jaar het toneel voor het hoog aangeschreven congres Footbridge 2014. Zoals de traditie het wil wordt het congres gekoppeld aan een internationale wedstrijd. Twee ontwerpen van Ney & Partners vielen in de smaak bij de jury. De twee voetgangersbruggen die de Middeleeuwse Smedenpoort in Brugge flankeren, zijn uitgeroepen tot winnaar van de categorie ‘korte overspanning’. Het jurycommentaar loofde de uitzonderlijke visie op de engineering en de verbazingwekkende eenvoud en elegantie die de identiteit van de historische poort nergens aantast. De Vluchthavenbrug op het Amsterdamse IJdok werd genomineerd in dezelfde categorie en ontving een eervolle vermelding. Deze constructie werd omschreven als ‘een briljante brug met een sublieme toepassing van slechts één stalen plaat die zowel qua vorm als in de detaillering opvallend verfijnd zijn uitwerkt’.

 

Voetgangersbrug Smedenpoort

De Smedenpoort voetgangersbrug in Brugge kreeg een 2014 Footbridge Award in de categorie ‘korte overspanning'. De lofrede van de jury klonk als volgt:

"De slankheid van de boven-en onderbalken en van de pier-palen is ongelofelijk. Waterjetsnijden werd gebruikt voor het mogeljk maken van een uitzonderlijke ingenieursvisie. Indrukwekkend eenvoudig, zelfs zijdelings gezien."

Ney & Partners zijn de ontwerpers van de architectuur en structuur van deze voetgangersbrug. De Smedenpoort is een historische toegangspoort tot de stad Brugge uit de 13de eeuw. Om een vlotte verkeersstroom van wagens, voetgangers en fietsers toe te laten tijdens piekmomenten bleek de Smedenpoort te nauw. De stad Brugge nam, in samenspraak met de Commissie Monumenten en Landschappen, het initiatief om twee voetgangersbruggen te bouwen aan weerszijden van het poortgebouw.

De nieuwe brugjes moesten de historische achtergrond van de omgeving respecteren. Vanuit deze optiek is gekozen om een promenade aan te leggen in plaats van een brug. Het traject is zodanig opgevat dat de nieuwe passerelles de bestaande poort en brug omarmen. Door de veelvuldige aanwezigheid van steunpunten en het structureel gebruik van de borstwering krijgen de dragende elementen beperktere afmetingen en werd er een maximale transparantie bereikt. De draagstructuur werd uitgevoerd in weervast staal, terwijl het loopvlak uitgevoerd is in beton. De detaillering en afwerking van de brug refereert aan artisanaal smeedwerk.

 

  • Studie: 2009 - 2010
  • Uitvoering: 2011 - 2012
  • Architect: Ney & Partners
  • Bouwheer: Stad Brugge
  • Dimensies: 60 meter

 

Vluchthavenbrug IJdock

De IJdock voetgangersbrug werd ‘ten zeerste geprezen' tijdens de uitreiking van de Footbridge Awards 2014. De jury lauwerde de brug om de volgende redenen:

"Briljante brug. Het gebruik van één enkele staalplaten dek is subliem en de borstweringen zijn fantastisch. Een elegante en doordachte vorm en aandacht voor detail."

Nabij het Amsterdamse Centraal Station is een kunstmatig schiereiland, zo groot als twee voetbalvelden aangelegd. De beweegbare voetgangersbrug Vluchthaven verbindt het schiereiland met de Westerdijkdokdijk en verleent toegang aan de IJdock-haven. Het ontwerpconcept steunt op de idee om een vorm te plooien uit een dikke staalplaat. De vorm van het brugdek is geïnspireerd op de beweging van de vleugel van een vliegende reiger. De vormmanipulatie geeft de plaat de nodige stijfheid. De vorm van het loopvlak laat een betere afwatering toe naar de perforaties doorheen het dek. Deze perforaties maken een subtiele link naar de aanwezigheid van het water onder de brug en versterken de relatie tussen de voorbijganger en de brug. Vijftien cm lange ledstrips in kunsthars zijn in de basis van elke stijl van de in totaal 1000 stijlen ingewerkt.

De opdrachtgever vroeg omwille van veiligheidsredenen om het onmogelijk te maken om objecten aan de brug vast te maken. Dat is de reden waarom de stijlen niet onderling verbonden zijn met een horizontale handgreep. Visueel heeft dit een grote impact: de afwezigheid van een horizontale lijn boven het brugdek benadrukt de leesbaarheid van de vorm van de brug.

 

  • Studie: 2010 - 2011
  • Uitvoering: 2012
  • Architect: Ney & Partners
  • Bouwheer: Gemeente Amsterdam
  • Dimensies: 105 meter
Deel dit artikel:
Onze partners