Nieuw hoofdkwartier kreon ademt ‘purity in light’

Eenheid in ontwerp, precisie in detail, en vormelijke integratie van techniek. Door precies deze drie zaken consequent na te streven, is het Belgische bedrijf kreon tussen 1982 en vandaag uitgegroeid tot dé internationale referentie in designarmaturen en aanbieder van ‘purity in light’. Deze ‘purity in light’-ervaring biedt kreon sinds kort aan vanuit zijn nieuwe hoofdkwartier in Opglabbeek, een co-creatie van CONIX RDBM Architects en kreon-art director Kristof Pycke die de kreon-filosofie perfect wist te integreren in de architectuur van het gebouw.

Kreon ging in 1982 in Antwerpen van start als ontwikkelaar en producent van architecturale verlichtingsconcepten: diverse reeksen downlighters, uplighters en sidelighters, zowel voor binnen- als voor buitentoepassingen. Sinds 1994 biedt kreon ook geïntegreerde metalen plafondsystemen aan (‘kreonCeiling Solutions’).

Over deze twee productgroepen heen draagt kreon al sinds zijn ontstaan drie principes in het vaandel: eenheid in ontwerp, precisie in detail, en vormelijkeintegratie van techniek. Door deze principes consequent na te streven, is het Belgische bedrijf vandaag uitgegroeid tot dé internationale referentie in designarmaturen en de lieveling van architecten, interieurdesigners en ingenieurs wereldwijd, bij wie kreon vooral bekend staat als aanbieder van ‘purity in light’.

“Een architect of een eindgebruiker heeft geen behoefte aan verlichtingsarmaturen, maar wel aan licht, sfeer en comfort”, legt kreon-art director Kristof Pycke uit. “Daarom dat wij voor residentiële interieurs, horeca- en handelszaken, toonzalen en kantoorruimtes wereldwijd verlichtingsoplossingen creëren die als producten an sich minimaal aanwezig zijn, zodat architecten -onze belangrijkste partners - het licht de show kunnen laten stelen.”

In 2007 verhuisde kreon zijn hoofdkwartier van de Frankrijklei in Antwerpen naar het Limburgse Opglabbeek, waar alle kreonoplossingen inhuis worden geconcipieerd en ontwikkeld. Maar het kantoorgebouw was niet representatief en de magazijnruimte werd ontoereikend. Vandaar dat kreon besloot om een volledig nieuw hoofdkwartier te bouwen, met de lange zijde tegen de bestaande magazijnen aan. Op functioneel vlak moest dit onderkomen bieden aan een landschapskantoor, een showroom en een uitbreiding van de magazijnruimte, op architecturaal vlak moest het de filosofie van kreon perfect integreren en weergeven. Het concept dat kreon hiertoe uitwerkte werd verder gematerialiseerd door kreon-art director Kristof Pycke en CONIX RBDM Architects en resulteerde in een verbluffende kruisbestuiving tussen verlichting en architectuur.

 

Functionele eenheid

“Met het nieuwe hoofdkwartier van 2.800 m² streefden we op functioneel vlak vooral naar eenheid”, vertelt Kristof Pycke. “Doordat verschillende functies - een showroom en een extra magazijn op de gelijkvloers, kantoren en een grote daktuin op de eerste verdieping - in één groot nieuw gebouw zijn opgenomen, ontstaat er een directe verbinding tussen het ontwerp en het afgewerkte product.

Eenheid in de productielijn dus, maar ook eenheid tussen de actoren in dat productieproces: onze zowat 50 werknemers. Want door de eerste verdieping op te delen in 2 symmetrische helften met aan de ene kant de afdelingen finance en administratie en aan de andere kant ontwerp, marketing en directie, verlopen de interactie en de communicatie tussen de verschillende interne afdelingen van kreon nog vlotter dan in het verleden.

De interactie en de communicatie tussen kreon en de klanten krijgen eveneens een boost. Vanuit de vide, centraal in het gebouw, zijn de kantoren vanuit de showroom van kreon op de benedenverdieping immers zichtbaar en bereikbaar via een brede trap. Ook de showroom van belux, het Zwitserse verlichtingsbedrijf dat we op 1 januari 2016 overnamen van de VITRA-groep, op de eerste verdieping is heel open geconcipieerd, om zo in rechtstreekse verbinding met onze verschillende diensten te staan.”

 

Architecturale zuiverheid

“Op architecturaal vlak bestond de uitdaging er vooral in om de purity in lightfilosofie en de 3 pijlers waarop die filosofie is gebaseerd – eenheid in ontwerp, precisie in detail, en vormelijke integratie van techniek – zo adequaat mogelijk in de architectuur van het nieuwe hoofdkwartier te integreren”, gaat Kristof Pycke verder.

“Wat het ontwerp van onze kreon-oplossingen onder andere typeert, is dat dit niet – zoals gebruikelijk – gebaseerd is op de vorm van het verlichtingstoestel of op de lichtwerking van het armatuur, maar dat de vormgeving er resoluut op is gefocust om integraal op te gaan in de architectuur of om in dialoog te gaan met de omgeving. Vandaar dat het ontwerp van kreon -oplossingen altijd sober is, gebaseerd op symmetrie, op strakke geometrische vormen, op rechte hoeken en lijnen. Die basisvormen passen we toe op onze armaturen en hebben we ook toegepast op het architecturaal concept van het nieuwe hoofdkwartier. Het steunt op de Bauhaus-architectuur, waar symmetrie en herhaling – zelfs de inbouwkasten, meubels en verlichtingselementen schikken zich naar de gelijkmatige cadans van het hele gebouw – rust en regelmaat brengen en waar rechte hoeken en lijnen het gebouw een universeel en tijdloos karakter verlenen.

 

Ook kenmerkend voor alle kreon-oplossingen is dat ze ontdaan zijn van elk overtollig detail, dat ze eenvoudig, strak en uitgepuurd zijn. Zo krijgen architecten carte blanche om zelf in alle schoonheid licht, sfeer en comfort te creëren. Deze lijn hebben we doorgetrokken in de architectuur van ons nieuwe hoofdkwartier. Die is heel open vormgegeven, met een glazen façade die het licht gul laat binnenstromen. Ook de vide centraal in het gebouw roept een enorm gevoel van klaarte en van vrijheid op. In het gebouw voeren wit, zwart en grijs – niet toevallig de basiskleuren van onze collecties – zowel binnen als buiten de boventoon, waardoor het gevoel van eenvoud en zuiverheid wordt versterkt. En ook de gebruikte materialen zijn van een zuivere eenvoud: hout en beton, glas en metaal.”

 

Moderne technologieën

Het hele gebouw ademt licht dankzij de optimale lichtinval doorheen het hele gebouw, dankzij de open vormgegeven, transparante landschapskantoren, en dankzij de evenwichtige belichting door de kreon-producten. Maar net als achter de Kreon-oplossingen gaan achter die ogenschijnlijke eenvoud en zuiverheid de meest geavanceerde technologieën schuil.

Zo is een van de drie vergaderzalen achter de receptiedesk uitgerust met de modernste videoconferentietechnologie en bevindt zich naast de modulair gesegmenteerde showroom waar klanten uit de hele wereld de Kreon-oplossingen in architecturaal optimale omstandigheden kunnen bewonderen, een ‘experience room’ waarin alle mogelijke lichteffecten kunnen worden gesimuleerd. Ook in het laboratorium voor fotogoniometrie (meting van lichtstralen), de fotostudio en de technische ruimte op de benedenverdieping werd bijzondere aandacht besteed aan de geavanceerde fotometrie en aan de zones waar onderzoek en ontwikkelingswerk worden verricht.

De studie van de technieken was in handen van Boydens Engineering. Geothermische verwarming, vloerverwarming en zonnepanelen zorgen er dan weer voor dat de ecologische voetafdruk van het gebouw licht is. De groene leidraad blijkt ook uit de uitgesproken aandacht voor groen, zowel rond het gebouw - dat zich nochtans op een industrieterrein bevindt - als op het 1.500 m² grote dakterras met houten vloerafwerking, groene begroeiing en lange grassen dat is geïnspireerd op de ‘High Line’ in New York.

Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners