ÆTHER/MASS ontwerpt, maakt en verdeelt unieke en betekenisvolle objecten die zich op de grens van gebruiksvoorwerp, sculptuur en experiment bevinden. Dit najaar lanceert het designplatform zeven objecten: een verlichtingsobject, een stoel, twee schalen en een familie van 3 sokkels (die evengoed krukken of bijzettafels zijn). ÆTHER/MASS is het geesteskind van Davy Grosemans. Na meer dan 20 jaar in de design-industrie te hebben gewerkt als product en interior designer, brengt Grosemans nu dus een aantal persoonlijke en experimentele objecten naar buiten die hij zelf omschrijft als “objects in search of meaning”.
ÆTHER/MASS is ontstaan vanuit het geloof in samenwerkingen tussen ontwerper en maker, en vanuit de wil om te experimenteren met materialen en betekenissen. Het gaat om het plezier van het bedenken en het maken, wars van de marktlogica of trends. De focus ligt op het creatieve proces en de samenwerkingen met ambachtslui, wat leidt tot uitzonderlijke collecties met extreme aandacht voor detail en afwerking. In die optiek kan ÆTHER/MASS gezien worden als een laboratorium, waar onderzoek wordt gedaan naar materialen, technieken en semantiek.
ÆTHER/MASS lanceert dit najaar zeven objecten: een verlichtingsobject, een stoel, twee schalen en een familie van 3 sokkels (die evengoed krukken of bijzettafels zijn). De objecten hebben een sculpturaal en architecturaal karakter, en balanceren tussen hedendaagse en traditionele elementen. Ze zijn het resultaat van een zoektocht naar de perfecte symbiose tussen idee en uitvoering; tussen theorie en praktijk; tussen concept en object.
Het gaat dus niet zozeer over de functie van gebruiksvoorwerpen, maar wel over de expressieve kwaliteiten van de objecten. ÆTHER/MASS gaat telkens weer op zoek naar de essentie van een ding of object. Hoe ver kan je de betekenis of functie van een object vervormen tot het punt dat het zijn functie verliest of van betekenis verandert? Vormen 4 tafelpoten zonder blad een tafel? Welke ingreep of detail kan je toevoegen opdat het aan betekenis wint?
Gelimiteerde collectie
De objecten worden bewust beperkt tot 12 stuks. Niet vanuit de idee om de objecten exclusiever te maken, wel vanuit de wil om experimenteel, eenmalig, expressief werk te kunnen blijven maken. Elk stuk moet een verkenning zijn van het nieuwe en onbekende, van nieuwe materialen en productietechnieken, gebruikt op onconventionele manieren. De voldoening voor ontwerper en maker zit dan ook in het creatieve proces en in het initiële maakproces van concept tot finaal prototype.
Samenwerking
Voor designer David Grosemans zijn samenwerkingen met makers essentieel. De ontwerpen komen pas tot leven via de materialenkennis en de technische vaardigheden van ambachtslui. Dialogen met makers leidden tot nieuwe inzichten, experimenten in hun atelier tot vernieuwende ontwerpen. Zo werden de houten objecten - een stoel (Parabole Chair), de schalen (Parabole Bowl I & II) en de ambigue sokkels (Lathe I, II & III) - vervaardigd in samenwerking met CasimirAteliers, meester-houtbewerkers die gespecialiseerd zijn in massief houten meubelen van topkwaliteit. De lamp werd dan weer gemaakt in nauwe samenspraak met Wim Roggeman, gespecialiseerd in high-end verlichting op maat. Maar ÆTHER/MASS wil zich niet beperken tot hout en glas, en zal in de nabije toekomst ook samenwerkingen aangaan met andere vakmensen in andere domeinen, om zo kruisbestuiving van ideëen en ervaringen te bevorderen.
De objecten
De houten objecten in samenwerking met CasimirAteliers zijn complex in hun eenvoud, verwijzen naar archetypes en spelen met volume, massa en vorm. De banaliteit van hun dagelijkse functie staat in schril contrast met de symbolische betekenis die ze uitstralen. Zo verwijst het ontwerp van de Parabole Chair naar de oorspronkelijke functie van de stoel als “troon" en de waarde die de troon in die tijd bezat als symbool van macht.
De functie van de Lathe-collectie is dan weer ambigu en afhankelijk van de gebruiker. Zowel kruk, sokkel als bijzettafel, zijn deze massief houten ontwerpen geïnspireerd op de klassieke gedraaide poot, te vinden onder veel houten tafels. Door de tafel te deconstrueren en alleen de poten te gebruiken, ontstaat een familie van krukjes, bijzettafels en sokkels. Vier poten, vier vlakken, drie functies.
Ook de schalen (Parabole Bowl) zijn moduleerbaar. Ze bestaan uit twee identieke volumes die samen één schaal vormen. Door de twee delen op verschillende manieren te plaatsen, kan een ondiepe of diepe versie van de schaal worden gemaakt. De naam van de schaal verwijst naar het kenmerkende detail dat ontstaat door het uithollen van het hout, waardoor een juxtapositie wordt onthuld tussen de massa van het materiaal en de negatieve, lege ruimte van de kromming.
De TwentyTwenty vloerlamp is een eerste object in de collectie die de glasvormen uit de jaren 1920 als uitgangspunt neemt. In die tijd werd een breed scala aan opaalglazen lampenkappen op de markt gebracht, ontworpen naar de eisen van wetenschappelijke verlichting en het principe van het modernisme, waar vorm de functie volgt. Honderd jaar later vormen deze glasvormen de basis van een nieuw ontwerp, waarbij een ring van gepolijst messing twee verschillende glazen kappen verbindt.